Webbanalytikern har ordet

Webbanalytikern har ordet

Siffran för webbanalytiker är en av dem som har blivit mer relevanta de senaste åren, och för vilka en mer avgörande framtid förutses som en nyckelroll i alla företag, små och medelstora företag, start- eller entreprenörsprojekt.

Om du vill optimera resurserna för effektivare beslutsfattande behöver du en uttömmande analys av de data som företaget genererar vid varje ögonblick. Du måste vara medveten om att försäljning, kommersiella kontakter, registrering av leverantörer, lagerhantering, besök på webben, interaktioner på sociala nätverk, nedladdningar av vår APP på några sekunder pågår, ett kontinuerligt och värdefullt flöde av information och data om att någon måste vara vettig och förvandla till värde för företagets beslutsfattande.

Big data gör webbanalytikern till en digital analytiker

Den digitala analytikern (den naturliga utvecklingen hos webbanalytikern) stänger cirkeln inom marknadsföring, och det betyder början och slutet på varje marknadsföringskampanj eller affärsinvestering

Allt detta är en del av en växande trend att satsa på affärsinformation, baserat på hela processen för transformation och bearbetning av stora mängder data från big data i optimala beslut för företaget.

Många tror att den digitala analytikern är den som bestämmer marknadsföringsbudgeten och företagets övergripande strategi

Och är det att big data inte längre är något att referera till som en del av den närmaste framtiden, utan är redan verklighet i företag och blir alltmer tillgängligt för små och medelstora företag och företag med mindre investeringskapacitet. De blir allt mer dynamiska och anpassningsbara verktyg för varje organisations verkliga behov, eftersom de kan välja paket som fungerar med en mindre datamängd till en lika lägre kostnad.

Hur tar vi bort subjektivitet från beslutsfattande?

Webbanalys avgör om affärsbeslut eller ledningsinsikter har varit framgångsrika

Hur många gånger går vi inte till möten eller ingår vi i samtal där den ena och den andra har motstridiga förslag mellan sig och alla verkar rimliga och genomförbara?

Allt har en utgångspunkt och ett slut i analysen, och för marknadsföringsåtgärder online har webbanalytikern nyckeln till objektivitet. Genom att minska teorier och antaganden kan du fatta mer lämpliga beslut och även eliminera oproduktiva möten och diskussioner där varje parti försvarar ett förslag utan kvantifierbart stöd. Den klassiska jag säger det av erfarenhet att fortsätta förlita sig på figurer och grafik. Visst kommer den mest erfarna chefen att vänja sig vid att få mer, men data och analys av mål baserade på dem ljuger aldrig och är vår bästa allierade.

Att gå till chefen för råd är alltid en bra idé, men den enda interna medarbetaren som inte har fel är data.

Kvantifierbara mål och med en monetär attribution

På en online- eller offline-nivå finns det vissa åtgärder som inte nödvändigtvis genererar ett monetärt värde direkt, eftersom de till exempel kanske inte är kopplade till en omedelbar försäljning. Nu syftar analytikerns arbete till att veta hur man tilldelar ett monetärt värde motsvarande dessa milstolpar eller mikroomvandlingar.

Låt oss föreställa oss att vi har en fullständig PDF på vår webbplats som kan laddas ner av användare och som samlar kritik mot våra produkter och de som konkurrerar med, samt en fullständig genomgång av deras egenskaper och egenskaper. Låt oss också föreställa oss att vi har märkt att benägenheten att köpa efter att ha läst denna PDF är mycket högre, så vi kan tolka att nämnda PDF är nyckeln till den slutliga försäljningen, även om den äger rum även flera månader senare. Hur mycket är denna PDF värd? I princip är det gratis att ladda ner, men värdet som det har som en vändpunkt i den potentiella kundens framtida köpbeslut är enormt, så vi måste styra kampanjer som främjar nedladdningen och tilldela ett monetärt värde till detta målbaserade på det värde som nedladdningen har för företaget.

Som vi ser, ingriper dussintals faktorer som kan optimeras och analyseras oberoende eller korsrefereras med andra processer för att förbättra investeringarna eller slutförsäljningen av varje produkt eller tjänst.

När erhålls den slutliga analytiska rapporten?

Aldrig. Varje ny uppdaterad rapport eller instrumentpanel, långt ifrån en slutpunkt, betyder (eller borde betyda) början på en ny optimeringsprocess som tjänar till att fortsätta förbättra affärsintelligens genom affärsbeslut.

Av alla dessa skäl har dagens webbanalytiker ordet när det gäller marknadsföring på nätet, men snart när den digitala analytikerns profil utvecklas och löser sig, kommer vi att säga att han kommer att ha information och data både online och offline tillgänglig för honom. , nyckeln till hela företagets framtid.

Bild: shutterstock.com