Virtual Reality Controller för fingerspårning, skapad av Sony

controlador rv sony

Nyligen har en grupp människor som tillhör Sony underhållningsavdelningen genomfört utvecklingen av en kontroller som de försäkrar replikerar rörelserna hos en spelares händer och fingrar.

Detaljerna i denna uppfinning publicerades i en artikel med titeln Utvärdering av maskininlärningstekniker för att uppskatta handställning på en bärbar enhet med närhetssensor.

I allmänhet har tekniken som finns i fingerspårningsapplikationer, såsom Oculus Quest, stöttats av kameror som spelar in fingrarnas rörelse. I denna mening har närvaron av kapacitiva närhetssensorer nyligen sett på marknaden, vilket ger en mer optimal och exakt metod för rörelsigenkänning.

Enligt Kazuyuki Arimatsu och Hideki Mori, forskare vid Sony, störs detekteringen av kamerorna på grund av de fysiska styrenheternas åtgärder, detta är anledningen till att tekniken som är involverad i närhetssensorer fortfarande var. Du är i ett skede där du behöver förbättra och förfina, vilket gör det svårt att exakt registrera handrörelser.

Det är här, för att lösa problemet, bestämde sig forskarna för att skapa en prototyp handhållen husbilskontroll med 62 integrerade elektroder, som de sedan använde för att spela in en träningsdatauppsättning med ett optiskt övervakningssystem, en ansträngning som gjorde det möjligt för dem att fånga rörelse av händer i olika storlekar på 12 personer.

Med ord från Arimatsu och More angående syftet med deras skapelse angav de följande:

Vårt mål är att utöka gränsen för fingerspårningsförmåga för mer intuitiv interaktion med händer i virtuellt utrymme.

Utöver detta påpekade forskarna att, till skillnad från andra, fokuserar deras RV-kontroller inte bara på att detektera beröring av fingrarna på en specifik elektrod utan också på att bestämma fingrarnas fullständiga rörelse i ett tredimensionellt utrymme, vilket ger värdena för alla sensorer.

För att uppnå denna prestation fortsatte Arimatsu och Mori med att utvärdera två typer av fackliga neurala nätverksarkitekturer, som de sedan använde inom datasynfältet för att förutsäga hållning och därmed kartlägga lämplig arkitektur för RV-kontrollsensorerna.

I demovideon kan vi märka användarens hand och hans digitala framställning som gör några gester som att öppna och stänga, vrida tummen, räkna, fredstecknet, förlänga fingrarna och telefonsamtalssymbolen representerad med tummen och meique utökad.

När det gäller framtiden tror teamet att denna teknik kan utvidga användningen utöver spelområdet och implementeras i icke-verbala kommunikationsapplikationer.