contador de visitas Skip to content

Vi intervjuade Giuseppe D’Antonio, VD för CircleMe

Vi intervjuade Giuseppe D'Antonio, VD för CircleMe

Vi berättade om CircleMe för några veckor sedan som ett utmärkt sätt att hålla dig informerad om de ämnen som intresserar oss och utnyttja kraften i det sociala nätet. CircleMe Det växer mycket och med utnyttjande av lanseringen av sin mobilapplikation har vi kontaktat dem för att lära känna detta projekt noggrant.

Svaren är från Giuseppe D’Antonio, VD för CircleMe.

Hur startade projektet?

Idén föddes i januari 2011. Cascaad, start-up bakom CircleMe, var sedan involverad i att utveckla intelligenta system för att visa användarna relevant innehåll från sina nätverk som Twitter. Då såg vi att sociala nätverk idag inte uppdaterar dig om de saker som intresserar dig eller låter dig upptäcka nya saker på ett effektivt sätt sedan informationsfiltret är av vänner och inte av innehåll, och det här innehållet från våra vänner kanske inte alltid är relevant.

På så sätt bestämde vi oss för att tillämpa vår teknik för att skapa en ny typ av nätverk baserat på intressen snarare än vänner. På ett sätt låter CircleMe dig ansluta till dig själv och med de saker som intresserar dig och samtidigt med de människor som du delar intressen med.

Hur har det vuxit?

I oktober 2011 lanserade vi vår privata beta i syfte att arbeta med en upplevelse som var upp till våra användares standarder. Under sex månader arbetade vi med grundläggande aspekter som tillägg av nya funktioner för att uppmuntra användarnas deltagande, till exempel kommentarer och ett röstningssystem. Vi arbetar också med att få robust service, en attraktiv design och mycket mer.

Efter sex månaders intensivt arbete och bra feedback från våra användare, utan vilka vi förresten inte skulle ha lyckats nå den punkten, befann vi oss redo att sluta vara en privat beta och acceptera nya användare. Vi bestämde oss också för att starta vår iPhone-app.

Vi slutar dock inte arbeta hårt för att förbättra och uppnå en fantastisk tjänst som förbinder användare med deras intressen och andra människor med kulturell tillhörighet på ett effektivt och roligt sätt.

Vilka är de mest aktiva samhällena?

Hittills är de länder där vi har större framgångar USA, Frankrike, Storbritannien, Italien och Brasilien. Men vi har också en stor acceptans i spansktalande länder som Spanien, Mexiko, Argentina och Colombia och vi tror att de kommer att ge stor kraft till vår tillväxt. Å andra sidan, om vi pratar om antalet användare per språk, kommer säkerligen spansktalande användare att vara bland de första, vilket innebär att vi inte kan sluta överväga att starta på spanska.

Vilka är de kortsiktiga målen?

Huvudmålet på kort sikt är utan tvekan att ge en fantastisk upplevelse för våra användare och växa användargemenskapen. Vi måste fortsätta att arbeta hårt för att ansluta användare med deras intressen och få detta att ske på ett mer underhållande och roligt sätt.

Vi måste också arbeta för att integrera webb- och mobilupplevelsen mer och mer. Vi vill få ut det mesta av båda plattformarna med den teknik som finns i var och en av dem och med tanke på deras begränsningar, men vi måste få våra användare att njuta av en unik CircleMe-upplevelse, oavsett vilken plattform de använder.

Om vi ​​tittar på medellång sikt kan vi hitta andra mål som att lansera på andra språk, även om det våra användare hittills har bett oss mest är att lansera en version för Android.

Vad kännetecknar mobilapplikationer?

Med den nya generationen mobiltelefoner som var tillgängliga, ville vi inte bara försöka replikera upplevelsen av webbversionen när vi lanserade en mobilversion, utan att utnyttja tillgänglig geografisk baserad teknik på ett kreativt sätt. Hittills är nästan alla appar baserade på att berätta vilka personer med anknytning som är nära dig. Vi ville lansera något annorlunda och låta dig känna vad som händer nära dig, vilket är relaterat till det som intresserar dig.

På detta sätt öppnar vår applikation nya möjligheter, så att våra användare kan plantera saker i staden och automatiskt upptäcka allt som kan vara av intresse. På detta sätt kan användarna släppa loss sin kreativitet. De kan till exempel plantera sin favoritförfattare på en plats i staden där författaren bodde. Då kommer andra att lära sig att författaren de beundrar bodde på en sådan plats. Samtidigt kan du plantera saker privat, och på detta sätt kan du plantera en romantisk sång med ett meddelande på en plats där du vet att din partner kommer att passera och när du kommer nära får du ett meddelande om att du har lämnat ett plantera för din partner och lyssna till och med på den här låten.

Vad är din affärsmodell?

Just nu är det som oroar oss att kunna skapa en bra tjänst och skapa en stor gemenskap. Senare kommer vi att oroa oss för att göra vår tjänst lönsam på ett organiskt sätt genom marknadsföring och sponsring av affiliate.

Låt mig ge ett exempel: Visst har det hänt dig att en grupp musik, spel, författare har passerat din stad och du har varit den sista som fick reda på det. Det är normalt eftersom vi lever i en hektisk värld och varje dag har vi så mycket information att det är omöjligt att smälta den. Eftersom du i CircleMe skulle ha den musikgruppen, och vi jobbar hårt för att hålla dig i kontakt med de saker som spelar roll för dig, om en dag den musikgruppen kommer att spela i din stad kommer du att få veta tack vare CircleMe. På det här sättet är det ett icke-påträngande och till och med användbart sätt att generera intäkter som hjälper oss att upprätthålla och göra vårt projekt lönsamt att erbjuda dig en länk till en webbplats för biljettköp via affiliate-marknadsföring.

Vi vill tacka Giuseppe för hans tid och Javier Galan, marknadschef, för deras vänlighet.