MIT-algoritmen förutspår populariteten hos våra Instagram-foton

Instagram

Det har varit Aditya Khosla, doktorand vid MIT: s datalogi och artificiella intelligenslaboratorium, som har presenterat några av de definitiva knep för att göra ett foto populärt på Instagram. Tack vare en studie som totalt har analyserat cirka 2,3 miljoner fotografier läser vi i TheVerge om faktorerna i fråga.

Khosla kommenterar att hans algoritm låter honom specifikt förutsäga hur många gillar ta emot ett foto innan du lägger upp eller laddar upp det. Denna algoritm tar hänsyn till sociala faktorer (antalet vänner vi har eller användare som följer oss aktivt) och de data vi publicerar bredvid själva bilden (titelns längd, tillagda etiketter etc.). Det tar också hänsyn till faktorer som texturer, färg, lutning och till och med huvudobjektet för själva fotot – i det senare fallet har det visat sig att fotografier där människor förekommer vanligtvis är mer populära än fotografier av objekt individuella.

Vi kan testa Khosla-verktyget själv här, vi kan testa det genom att ladda upp bilden direkt till webben eller använda ett API. Vi varnas för att beräkningarna uppenbarligen inte är 100% korrekta – trots det, om vi vill jämföra två foton för att förutsäga vilka som kommer att vara mest populära på sociala nätverk, är det mer än troligt att de två kommer att vara korrekta. mer framgång.