Googles autonoma bilar testar smarta vindrutor

coche autonomo google

Det finns många nackdelar som, liksom människor, autonoma bilar måste möta till exempel scenarier med regn eller snöstorm där sikten är nästan noll. Naturligtvis räcker det inte med geolokaliseringsenheterna för att fortsätta, eftersom fordonens kameror och sensorer måste agera i realtid beroende på vad som händer runt dem.

Tja, Google-bilar har börjat arbeta i dessa miljöer med små smarta vindrutor för att säkerställa att sensorerna som passar på taket på fordonet bibehåller deras syn och drift på hundra procent. Hittills, så snart det var ett extremt ögonblick som vid ett kraftigt regn, var den mänskliga föraren tvungen att ha ansvaret för att stoppa bilen.

Så det som fungerar nu är att optimera lasersensorerna som också pryder bilarnas igenkänningskupol så att bilen direkt och bättre kan förstå det aktuella väderfenomenet och dess egenskaper (intensitet, producerad opacitet etc.) för att justera sitt objekt detekteringsmetod, vindrutans arbete och rätt marsch genom en miljö med närvaron av regndroppar, snö och dimma, bland andra element.

Målet är att se till att bilar inte är beroende av en människa för att fatta de bästa besluten när ogynnsamma väderförhållanden uppstår, och bättre hantering av sensorer från skräddarsydda vindrutor börjar bli lösningen. Förresten, i genomsnitt går Googles bilar nu mellan 16 000 och 24 000 kilometer per vecka; 60% av tiden är bara dess autonoma läge aktiverat, resten är människan som kör.

Mer information: Google-rapport | Va: The Verge