Vid flera tillfällen har vi berättat om Adblock Plus, ett verktyg som syftar till att dölja de annonser som visas på de allra flesta webbsidor. Problemet är att med hjälp av Adblock Plus är arbetet på många små webbplatser som står inför kostnaderna svårt tack vare reklamintäkter, varför Adblock erbjuder webbplatser möjligheten att vitlista eller vitlistaså att dina annonser visas även om verktyget är installerat.
Från Adblock Plus ansvarar de för att analysera kvaliteten på reklam för alla de webbplatser som finns på den vita listan, och säger att tack vare denna åtgärd kan de kraftigt minska irriterande och aggressiva annonser på Internet. Trots att medlemskapet i denna lista är helt gratis för små webbplatser, Adblock Plus skulle dra nytta av situationen för att ta ut betydande belopp till olika teknikjättar som vill förhindra att deras annonser döljs. Som upprepat av The Financial Times kommer det bland dessa webbplatser att finnas teknikföretag som Google, Amazon eller Microsoft, som kommer att tvingas spendera betydande summor pengar så att Adblock Plus inte blockerar sina annonser på Internet. .
På det här sättet, Adblock Plus-utvecklare kommer att ha viss kontroll över reklam som visas på Internet, förutom att få förmåner från tredjepartsannonsering.
Källa: Financial Times