Google förberedde sig "Google här" baserat på Google Maps

google-maps-logo

Enligt ett dokument som Fortune-publikationen har haft tillgång till förberedde Google en ny tjänst som heter Google Here, som skulle göra det möjligt för deltagande partner att erbjuda meddelanden på låsskärmen på telefonerna för de användare som kommer in på sina platser efter fem sekunder.

Användare som trycker på sådana meddelanden öppnar ett HTML5-program i helskärm som tillhör motsvarande partner. Meddelanden kommer att skickas av Google Here med hjälp av Google Maps och med hjälp av fyrar som finns tillgängliga hos de deltagande partnerna själva. Enligt samma dokument skulle Google Here ha lanserats tidigare i år på Android-enheter och skulle komma till iOS-enheter i slutet av det.

Enligt källor nära projektet har Google beslutat att stänga utvecklingen av denna nya tjänst i början av året, huvudsakligen av två skäl, eftersom det var för invasivt och eftersom antalet företag som gick med i projektet betvivlades som partners. Google kommer att ha ansvaret för att tillhandahålla motsvarande fyrar till partnerna för lanseringen, där Starbucks var en av dem.

Frågan är att Google Maps är den sjätte mest populära applikationen i USA, enligt ovannämnda publikation, i kombination med det faktum att användarna är mycket ovilliga att installera nya applikationer på sina enheter, så Google Here skulle vara ett sätt att nå mer användare utan att uppmana dem att ladda ner och installera nya program på sina enheter.

Nu fokuserar Google sina ansträngningar på utvecklingen av Eddystone, som konkurrerar direkt med Apples iBeacon-teknik, och som den avser att uppnå bland annat att ha förmågan att erbjuda reklam kopplad till varje specifik plats.