Idag kommer Google att ta samma initiativ för att markera sidorna på webbplatser som har antagit sitt open source-projekt för acceleration av mobila sidor (AMP) i Google Nyheter både i mobilwebversionen och i sin mobilapplikation för Android och iOS, det vill säga , för närvarande tillgängligt för innehållet på webbplatser på engelska som tillhör USA, även om företaget förbinder sig att stödja andra språk och utgåvor snart.
På det här sättet kommer användarna att befinna sig högst upp på nyhetslistan för en karusell med upp till 14 viktigaste rubriker för dagen, kunna bläddra horisontellt genom var och en och få tillgång till deras innehåll snabbt.Operationen är i princip densamma som den som introducerades för mobilsökningar i slutet av februari förra året. På samma sätt kommer användarna att kunna veta vilka webbplatser som har aktiv AMP inom nyhetsförhållandet eftersom de kommer att ha en blixtikon tillsammans med ordet AMP.
Detta kommer att indikera att laddningen av ditt mobilinnehåll kommer att gå mycket snabbare, även om de innehåller multimediaelement.
I den meningen påpekar Google att sidor med AMP är fyra gånger snabbare att ladda med mindre användning av data, ungefär tio gånger mindre. Kom ihåg att AMP-projektet i grund och botten handlar om att skapa snabba och smidiga utgåvor av mobilinnehåll, vilket eliminerar element som kan betraktas som onödiga med hjälp av nuvarande webbteknik.
AMP har antagits sedan lanseringen förra året av innehållsförlag, reklampartner, publiceringsplattformar, analysföretag och verktygsutvecklare. Som vi sa till dig.