GIF-animationer inom Facebook-annonser och varumärkesidor

La promoción del Nyan Cat de la firma de bebidas Kuat

Det var först för några månader sedan att det blev möjligt för vanliga användare att dela animerade bilder i GIF-format på Facebook, vilket redan möjliggör en omedelbar visualisering inom vanliga publikationer; Så länge de placeras i rätt format och från en tredjeparts-URL, inte bara Giphy-, det vill säga inte från lokala filer, kommer animationerna att fungera utan problem.

Främja Nyan Cat från dryckesföretaget Kuat

Nåväl, en sådan funktion har varit svårfångad ännu längre för annonsörer, särskilt på grund av den höga sannolikheten för att den skulle kunna användas urskillningslöst och påverkar användarupplevelsen i förbigående, men de påpekar i TC att de har kunnat kommunicera med Facebook folk för att bekräfta en viktig nyhet: Annonser med GIF-animationer har redan börjat visas inom sponsrade inlägg och varumärkessidor.

Restaurangföretaget Wendys och dryckesmärket Kuat är några av de första som kan njuta av en sådan användbar funktion i sina marknadsföringskampanjer, den första med en enkel GIF som visar hur flera av dess ingredienser kombineras i en skål och den andra , med en anpassning av Nyan Cat som flyger med en kropp formad som en drinkburk.

Tydligen kommer det för närvarande att vara ett test för vissa annonsörer och Facebook-sidor, så feedbacken från användarna kommer att vara den som äntligen bestämmer om det är värt att införlivas, eftersom videoannonser redan har börjat uppnå, eller om tvärtom , uppmanas den att dra tillbaka sin integration.