Att skapa kampanjer med push-aviseringar är en av funktionerna som Facebook-teamet nämnde i F8, som kommer att integreras i Facebook Analytics för appar, fast vid den tiden bara i beta.
Nu är denna möjlighet öppen för alla företag, eftersom intresset för den här funktionen, som de meddelar i sin anteckning, har varit anmärkningsvärt, så de har beslutat att ta den ur beta så att alla kan utnyttja dess potential.
Tanken är att utvecklare kan fortsätta att odla intresset för sin app även efter att den har installerats, eftersom 60% av de installerade apparna enligt statistik slutar att konsulteras snart.
Med push-aviseringar kan de skicka meddelanden (nytt innehåll, påminnelser, erbjudanden etc.) till olika typer av målgrupper, så att de kan interagera med appen igen.
Naturligtvis har ett antal detaljer beaktats så att dessa meddelanden är attraktiva, fångar användarens uppmärksamhet och återspeglar varumärkets personlighet.
Du kan lägga till gifs, bilder, knappar, kort, etc.
Här är några exempel på push-meddelanden:
De kan använda den för att skapa brådskande för användaren genom att nämna en begränsad kampanj eller hjälpa dem att ta nästa steg i ett väntande köp, bland andra idéer.
För att bli mer bekant med den här funktionen kan vi granska det dokument som Facebook har utarbetat.