contador de visitas Skip to content

”En MOOC är en upplevelse av självutbildning, av distansutbildning”, intervju med Alberto Cairo

moocs

Under den sista gången har MOOC genererat en serie debatter. Medan vissa nämner det som utbildningsrevolutionen, ifrågasätter andra om det verkligen kommer att bidra till kvalitetsutbildning.

Inom ramen för detta ämne har vi bjudit in Alberto Cairo att känna till din synvinkel. Eftersom han förutom att bli erkänd över hela världen för sin passion inom infografi, ha en intressant karriär i media och för närvarande undervisa vid University of Miami School of Communication, har han deltagit som instruktör i båda utgåvorna av MOOC Introduktion till infografik och datavisualisering.

Via deras hemsida har vi redan hört deras åsikt om MOOC och trenden mot utbildning online, och nämner det Denna metod är inte avsedd att ersätta den traditionella akademiska modellen, åtminstone inte på kort sikt, eftersom det är en annan pedagogisk upplevelse, som snarare tenderar att komplettera det system vi känner till.

Men med fokus direkt på ditt deltagande i MOOC, vår fråga är, hur har din erfarenhet varit som instruktör?

Mycket bra. Sätten att undervisa i en MOOC och i en traditionell online-klass är olika, men de har saker gemensamt. Likheterna är materialen (videor, avläsningar etc.) och arbetsdynamiken (diskussioner och övningar).

Huvudskillnaden är att instruktören i en MOOC inte kan kontakta alla studenter, så de måste förlita sig på processer som peer review (varje student är skyldig att objektivt utvärdera arbetet hos några av sina kamrater) och provbaserad feedback (dvs. av tusentals projekt varje vecka väljer jag slumpmässigt 10 20 och kommenterar dem i detalj).Genom att granska det stora samtalet som de två utgåvorna av Introduktion till infografi och datavisualisering har haft, har den första MOOC haft mer än 2000 studenter från 109 länder och den andra

Den andra, som slutar denna vecka, har haft 5 000 av 133 pass. Jag vet fortfarande inte hur många som ska slutföra det. Den första fullbordades av 15% av studenterna, ett utmärkt antal och 7% har ansökt om certifikatet.

Mottagandet har varit imponerande, men vad har dina elever svarat på denna metod? Har du aktivt deltagit i det föreslagna arbetet i forumen?

När du skapar en MOOC vet du i förväg att mindre än hälften av eleverna deltar i den första veckan av aktiviteterna, och att färre kommer att göra det under de följande veckorna. Slitaget är fantastiskt, så att endast 10-15% når slutet. I vissa Coursera MOOC är detta antal mycket lägre (2-5%).

Vissa ser detta som ett argument mot denna typ av utbildningserfarenhet, men det är fel. Många är inte intresserade av att göra övningarna eller delta i diskussioner. De vill bara läsa materialet och titta på föreläsningarna, men det betyder inte att de klarar kursen. Jag gjorde det själv med en introduktion till statistik MOOC: Jag laddade ner videor och avläsningar för konsultation under flera månader. En MOOC är en självlärande, distansutbildning. Därför är det baserat på personliga val. En av dem är vad man ska slutföra och vad inte.

Tillbaka till frågan är jag nöjd om bara 20% av eleverna deltar i aktiviteterna och diskussionerna. Vi har uppnått det.

En av de särdrag hos de MOOC som han har lett är att han har haft ett mycket aktivt deltagande via forum eller Twitter, samt guidat gruppen via e-post. Tror du att det har varit en av de faktorer som har bidragit till att eleverna har bibehållit kursens motivation?

Ja, men det är också sant att det är ett enormt jobb, med tanke på att ingen av kursens arrangörer (inklusive mig) får någon betalning för det. En del studenter kommenterade forumen att åtminstone jag kunde dra nytta av att sälja fler exemplar av The Functional Art, men jag försäkrar er att ökningen av försäljningen av min bok tack vare MOOC, trots att den fanns, var liten. Det var inte syftet med kursen, varken dess första eller andra utgåva. Den främsta anledningen till detta har alltid varit att experimentera. Ju fler MOOC vi gör, desto bättre kan vi bedöma vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Vilka komponenter ska en MOOC ha för att uppfylla sitt mål.

1. Bra material (både initialt och uppdaterat varje vecka)

2. Bra riktlinjer för övningar och diskussioner

3. Rikliga diskussionsforum där instruktören kan delta då och då

4. Varje vecka feedback

5. Tydliga riktlinjer för hur man skriver recensioner av andra studerandes arbete.

Vilka faktorer tycker du bör förbättras eller implementeras i en MOOC.

Diskussionsforums dynamik. Vi har fortfarande inte hittat rätt modell. Även utvärdering.

Avslutande av intervjun adresserar vi de användare som tar en MOOC eller planerar att göra en. Vilket råd skulle du ge dem för att få maximal nytta

Det beror på vad du vill uppnå, som jag förklarade tidigare. Strategin tror jag är att sätta upp ett mål och sedan reservera ett veckovis antal timmar i förväg för att bara ägna kursen. Om möjligt på en dag eller två.

På Wwwhatsnew följer vi noga alla MOOC-förslag som presenteras, men den här gången närmar vi oss det från ett annat perspektiv tack vare Alberto Cairos vänlighet och disposition.