Om du går tillbaka lärde vi oss om Snapchats initiativ att förena den yngsta publiken, vanligt till dess plattform, med vissa traditionella medier genom den nya Discover-funktionen, vi vet nu att DMG Media, utgivaren av publikationen The Daily Mail, har förvärvat Elite Daglig publicering, dedikerad till att erbjuda innehåll till unga människor. De ekonomiska villkoren för förvärvet har inte avslöjats, men enligt The Wall Street Journal kunde priset ha varit 47 miljoner dollar.
Jon Steinberg, VD för The Daily Mail i Nordamerika, påpekar att genom att förvärva publikationen, riktad mot Millennials, ger det dem möjlighet att investera och växa två olika men kompletterande mediamärken som tillsammans kommer att ha ett omfång som få kan matcha. David Arabov, vd för Elite Daily, skriver för sin del ett uttalande och noterar att förvärvet inte utgör ett slut på hans företags resa, utan också är det perfekta tillfället att växa som företag i den höjd som de alltid har drömt om.
Arabov betonar också att dess publikation har ett team på 65 personer och når mer än 74 miljoner läsare, och att tack vare förvärvet kan den utvidgas internationellt, vilket ökar personalen som arbetar för det, erbjuder det mest relevanta innehållet och attraktivt för Millennials .
Och det är tydligt att Millennials har ett annat sätt att leva, där de bland annat konsumerar andra typer av innehåll, förutom andra faktorer som skiljer dem från tidigare generationer. Kanske vill de traditionella medierna inte förlora kontakten med de yngre generationerna, som de kan ta mer hänsyn till över tiden.
Bild: Elite Daily