Matt Cutts, ansvarig för webbspam på Google, har meddelat på sitt twitterkonto att den nya Google Panda-algoritmen (version 4.0) har börjat tillämpas på webben i några timmar.
Även om Google ständigt ändrar sättet att visa resultat på webben är denna förändring något mer drastisk, och påverkar webbplatser olika beroende på vilket språk de finns på. De kommenterar på searchengineland.com att de påverkar 7,5% (ungefär) av alla sökningar på engelska, även om de inte har avslöjat andelen sådana sökningar på vårt språk.
Målet med Google Panda är att filtrera kvalitetswebbplatsen, upptäcka artiklar som inte är av tillräcklig kvalitet för att först kunna visas, oavsett länkarna som pekar på den och publiceringsdatumet, en förändring som väsentligt påverkade webbplatsen ett par för år sedan och det lovar att fortsätta att påverka, till ondska för många och andra.
Google lanserar vår Panda 4.0-uppdatering från och med idag.
– Matt Cutts (@mattcutts) 20 maj 2014
Även om de kommenterar att de flesta webbplatser inte kommer att märka förändringen, kan vi redan se hur det finns stora rörelser i forum och sociala nätverk som talar om svindeln i kurvor i Google Analytics …
Och du, har du märkt något?