Autodesk förvärvar programvaruutvecklare för animering och visuella effekter Arnold

Imagen: Web de Solid Angle

Bild: webbplats för fast vinkel

Arnold är programvaran för 3D-rendering som används i specialeffekter för filmer och serier som Thor, X-Men; Första klass, Ex Machina eller Game of Thrones, bland många andra.

Företaget bakom denna programvara, Solid Angle, är nu en del av företaget som specialiserat sig på Autodesk designlösningar, utan att någon av dem har avslöjat villkoren i avtalet.

Enligt Solid Angle kommer inget att förändras i Arnold, där hans team kommer att fortsätta att utveckla och stödja tekniken bakom Arnold.Vidare kommer utvecklingen av Arnold-plugins för designlösningar som Katana, Cinema 4D, Hudini och Softimage att fortsätta, förutom andra lösningar som finns på både Windows och Linux samt Mac OS X. Autodesk vill i den meningen fortsätta att ha Arnold som oberoende programvara med stöd för både själva produkterna som 3DS Max och Maya och för tredjepartsapplikationer.

På detta sätt kommer Solid Angle att ha de resurser och erfarenheter som krävs för att fortsätta låta artister skapa eleganta animationer och specialeffekter från olika plattformar och arbetsflöden genom att utveckla och förbättra numeriska metoder och algoritmer för att förbättra kvaliteten och prestandan hos dess renderingsteknik, vilket också möjliggör det ska tas till fler användare runt om i världen.

På så sätt utökar Autodesk därmed sin portfölj av specialprodukter och tjänster inom designområdet, som de har gjort de senaste åren.