Det finns ett stort antal varumärken som har börjat använda klokt Twitter-undersökningsfunktionen som gör att de kan bäddas in i tweets för att öka interaktionen mellan följare. På Twitter-bloggen har de samlat några av de bästa exemplen på effektiva undersökningar för att göra dem till ett kompendium av bra idéer som alla andra märken kan uppta:
1. Gör dem med en specifik periodicitet
Frågan om veckan, fredagsprognoser, måndag om åsikter etc., kort sagt, du kan skapa ett utrymme eller en serie återkommande undersökningar, till exempel varje vecka, för att visa dina följare att deras åsikt är värdefull och lyssnar. Så de gör det på Marvel:
#MarvelQuestionoftheWeek: Vilket mäktigt asgardiskt vapen från serierna skulle du välja att använda?
Marvel Entertainment (@Marvel) 15 januari 2016
2. Låt dina anhängare hjälpa dig att fatta beslut
Det fortsätter att ge användare användarnas åsikter genom att få dem att delta i vissa beslut, till exempel när de söker efter ett ämne för innehåll som ska publiceras. Till exempel frågade Amazon sina följare vilket ämne de skulle vilja se täckt live under CES2016, så fokus var på allmän rekommendation:
Vi är på # CES2016 och låter dig välja vad vi täcker. Rösta nu och se vårt Periskop imorgon! Amazon (@amazon) 7 januari 2016
3. Följ liveevenemang med enkäter
Vem spelar bättre? Vem vinner debatten? … De mest populära liveevenemangen har miljoner anslutna på Twitter som vill dela sina åsikter, så gör ditt varumärke mer relevant genom att dra nytta av ett sådant antal interaktioner. Dessutom kan du till och med göra det till ett riktmärke för dem som inte kan delta i live-konsultationer och sök information om vad som hände.
Vem vann kvällens #DemDebate?
Huffington Post (@HuffingtonPost) 18 januari 2016
4. Genomför marknadsundersökningar om produkter och tjänster
Det är inte alltid nödvändigt att gå ut och göra fysiska undersökningar för att besluta om framtida produkter och tjänster eller modifieringar av nuvarande, eftersom det är troligt att samma potentiella kunder är anslutna på Twitter redo att svara på oro över sådana lanseringar. På Tacobell använder de till exempel Twitter-omröstningar för att fråga om smaken av tacos som deras kunder föredrar:
Om du bara kunde välja en #DoritosLocosTaco, vilken skulle det vara? Taco Bell (@tacobell) 8 januari 2016
5. Skapa undersökningar om specifika ämnen i ditt varumärkesområde
Du kan fortsätta att utnyttja en referens med mer specifika frågor om begrepp och ämnen i den nisch som ditt varumärke tillhör. Ett bra exempel tillhandahålls av folket från Airbnb, plattformen för att hyra bostäder, som gör undersökningar för att ta reda på favorithelgenscenarier och aktiviteter:
Långhelgen börjar nu. Vad har du för planer? #AirbnbLongWeekend
Airbnb (@Airbnb) 16 januari 2016
6. Sätt en touch av humor
Inte allt måste vara så seriöst, du kan ge dina undersökningar en touch av personlighet genom att fråga om aktuella eller specialiserade ämnen men med en touch av humor, sarkasm, uppfinningsrikedom, etc., dessutom kan denna metod uppnå ett större omfång. Ellen DeGeneres show frågar om Justin Bieber och Kardashians:
. @ KourtneyKardash & @JustinBieber är bara vänner. Men jag lämnar den här enkäten här ändå. https://t.co/ntXxfn3yiM Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) 25 januari 2016