Zynga tillåter nu annonsörer att sponsra sina spelnivåer

captura-41

I ett försök att återvända till att vara kungen av vinst i spel har Zynga tillkännagett en ny reklammodell i sina projekt, The SponsoredPLAY.

Tanken är att när vi deltar i spelen kommer vi att hitta nivåer sponsrade av specifika varumärken, något de redan har gjort med Clorox, ett rengörings- och livsmedelsföretag som finns i den berömda Farmville. I så fall avslöjade de sin salladsås genom att låta spelare samla in de ingredienser som behövdes för att göra den, tjäna belöningar för uppgiften och skicka spelare till deras varumärkesrecept.

Företag betalar Zynga varje gång någon spelar på sponsrad nivå, vilket säkerställer att det finns interaktion med varumärket.

Under testperioden för denna nya typ av reklam räknade Zynga antingen antalet personer som väljer att spela en sponsrad nivå kontra de som föredrar att titta på en annons i video, och resultatet blev en ökad exponeringstid för annonsören.

En fördel för varumärken är att skapande arbetet utförs av Zynga, som presenterar produkten för varumärket med överraskande hastighet (Clorox-kampanjen genomfördes på 18 dagar, enligt rapporter på adage.com).

Idén är naturligtvis bra, eftersom slutanvändaren föredrar att spela, även med varumärken, än att stå stilla och absorbera en videospridningsprodukter.