panel

Vi testade brandwatch, övervakningsplattformen för webbplatser och sociala nätverk

panel

Det finns många verktyg som hjälper oss att övervaka data på sociala nätverk, applikationer som Pirendo, twazzup, hootsuite, trackur, mention.net, socialmention och en lång etcetera (för några år sedan publicerade vi en lista med 100 av dem, som fortfarande visas i menysidan på WWWhatsnew.com, och antalet ökar ständigt.) De är gratis, dyra, billigare, mer kompletta, enklare, på spanska, på engelska … i alla storlekar och färger, och idag presenterar vi dig en av de mest prestigefyllda i denna värld, en extremt komplett lösning som används av stora varumärken runt om i världen, även om den inte är exakt billig.

Är om BrandWatch (brandwatch.com), en plattform som vi har använt i några veckor för att kunna berätta vad de erbjuder.

Så snart vi går in i systemet och efter att ha valt det projekt vi arbetar med (vanligtvis relaterade till ordet eller orden vi övervakar) hittar vi en kontrollpanel som den du ser här:

Det är en sida där vi kan inkludera de komponenter vi vill ha: diagram över utvecklingen av nämnder, positiva eller negativa kommentarer om varumärket, informationskällor … det är huvudsidan, helt anpassningsbar för att visa de rapporter som vi använder mest i vår dag. a da.I det här fallet ska du svara på följande fråga:

Denna fråga (fråga) kan anpassas upp till oväntade termer, eftersom det finns dussintals operatörer som vi kan använda och gruppera dem med booleska operationer. Vissa relaterade till geografisk placering, andra med ordvariationer, andra med omnämnanden av specifika författare … möjligheterna är enorma.

När vi lägger till en komponent på en av rapportsidorna kan vi välja från ordmoln till utvalda författare, vilket är nödvändigt för att välja önskad information och dra den till den plats där vi vill konsultera data:

När det gäller positiva och negativa omnämnanden kan vi också använda moderationssystemet, vilket gör det möjligt för oss att specificera om ett specifikt omnämnande talar bra eller dåligt om ett varumärke, eftersom det automatiska systemet kanske inte korrekt tolkar orden i texten.

I den övre menyn kan vi komma åt olika sektioner som vi kan konfigurera på olika sätt, som till exempel visar de webbplatser som har talat om vårt varumärke, sorterade efter rykte, samt bestämmer vilka författare från olika medier som är de som talar mest om ord som vi har konfigurerat.

Det är naturligtvis möjligt att övervaka sociala nätverk och verifiera vilka användare i dem som är mest inflytelserika, vilket hjälper till att bättre fokusera Community Manager: s nätverksstrategi.

Om vi ​​går till det specifika avsnittet på Twitter kan vi se vilka publikationer som har fått mest buller i nätverket, liksom etiketter, länkar och de som är ansvariga för avslöjandet.

Om vi ​​fokuserar på Facebook kan vi jämföra vår sida med tävlingens, spåra mängden kommentarer vi har, kontrollera utvecklingen av fansen och olika andra statistik som vi hittar i kanalmodulen.

Som du kan se är det en extremt komplett lösning med möjlighet att begära en demonstration för kunder som begär det från sin webbplats.