samyroad

Vi intervjuar Juan Sánchez-Herrera, från SamyRoad, en mötesplats för skapare och konsumenter

samyroad

För några veckor sedan presenterade vi dig för ett annat sätt att visa information på Internet, ett innehållsrekommendationssystem som framför allt tar hand om strukturen och utformningen av din presentation: SamyRoad (samyroad.com).

Idag ska vi utöka vår kunskap om detta innovativa nätverk och vi gör det med en intervju som vi har genomfört med Juan Snchez-Herrera, grundare och VD för projektet, som studerade företagsekonomi och ledning vid Universidad Pontificia Comillas.

Juan Snchez-Herrera arbetade tidigare som produktchef på Loreal Pars och som marknadschef på Procter & Gamble. För mindre än ett år sedan lade den grunden för det som idag är ett av de mest ambitiösa projekten i sociala medier internationellt.

Här lämnar vi dig med intervjun:

Vad är SamyRoad?

SamyRoad är en online-community som fungerar som en mötesplats för inflytelserika användare från hela världen. I det rekommenderar förskrivare produkter, tjänster och evenemang relaterade till var och en av de sju samiska passionerna: mode, konst, äventyr, startups, musik, solidaritet och resor.

Innehållet presenteras på ett nytt sätt tack vare en noggrann design och är strukturerad på ett organiserat sätt, vilket slutligen uppnår intäktsgenerering genom ett mycket innovativt system. På samma sätt är varje euro som genereras inom plattformen uppdelad mellan skaparen, SamyRoad och ett solidaritetsprojekt som användaren valt, eftersom vårt yttersta mål är att lämna vårt samiska fotavtryck i världen.

Hur och när föddes projektet?

Projektet föddes i syfte att lösa två problem som vi hittar på internet idag. Å ena sidan har vi unga användare (20-35), socialt aktiva, konsumenter av information. De vill hitta trendigt innehåll om sina passioner. Vad är den sista festivalen som är i mode i Europa, eller vart man ska ta en drink för en helg med vänner eller vad är de trendigaste sneakers för tillfället eller den utställningen som alla pratar om. Den informationen finns på internet, men på ett oorganiserat sätt. För dessa tidiga användare behövs en webbplats för att hitta och dela denna information.

Å andra sidan har vi människor som är experter på sina passioner och skapare i sina bloggar, mikrosidor eller sociala nätverk av information om den passionen: från skor till surfing på Bali, från indiemusik till urban konst, från solidaritetsinitiativ till de bästa finansieringshjälpmedel för att skapa en start-up Dessa trendsättare har innehåll som går förlorat på internet. De behöver en publik som tillåter dem att maximera och göra lönsamt innehållet.

I den meningen frågar vi oss själva, varför inte ge ett utrymme där skapare och konsumenter möts? Liksom var trendsättare och tidiga adopterare delar sina passioner.

Hur många människor står bakom SamyRoad?

Vi bildas av fem grundare som lämnade sina respektive jobb i maj 2012 för att ge sig ut på detta äventyr. Veckor senare gick en CTO och en designer med, och nu, nästan ett år senare, är vi redan tio personer. Vi är ett ungt, idealistiskt team som är angelägna om att förändra världen.

Hur skiljer sig SamyRoad från andra uppenbarligen liknande projekt som Pinterest?

SamyRoad är ett unikt koncept eftersom det sammanför element från dessa fyra relevanta kategorier på internet och slår tävlingen:

Webbplatser för bildtaggning: pinterest.com är världsledande inom taggplatser, ett nytt fenomen som har vuxit mycket snabbt (300 000 unika användare i Spanien under de tre månaderna efter lanseringen). Genom ett mycket intuitivt navigationssystem baserat på enkla liknande åtgärder kan användare skapa sin egen portfölj av önskade objekt och umgås baserat på följare / följare-logik. I mindre skala erbjuder thefancy.com en mer försäljningsorienterad tjänst enligt samma koncept. I båda fallen är mode och design de två mest framgångsrika kategorierna.

Innehålls curator / aggregerare: Flipboard-applikationer integrerar rekommenderat innehåll, sociala nätverkselement och annat användardefinierat digitalt innehåll i en enda plattform för enkel användning. Dess enkelhet har gjort dessa applikationer till en allt viktigare konsumtionsform på internet.

Elitens sociala nätverk: asmallworld.net är ett sju år gammalt socialt nätverk som endast nås på inbjudan. De flesta av dess medlemmar är stadsbor intresserade av fester, lyxprodukter och andra ambitionsprodukter. Framgången för denna plattform bygger på en mycket tydlig segmentering av konsumentbasen, perfekt för de varumärken som vill rikta sig till en allmänhet med hög köpkraft. Andra webbplatser har försökt att utnyttja samma mål utifrån dejting.

Vertikala specialister: Click & mortar-webbplatserna innehåller sociala inslag i avsikt att upprätthålla intresset bland deras kundbas. Några av dem utvecklar till och med algoritmer som analyserar kundernas beteende för att göra användarupplevelsen mer personlig och värdefull, genom märkningstekniker eller önskelistor. Allt detta utan att glömma solidaritetsbakgrunden, eftersom vid SamyRoad distribueras varje genererad euro med ett solidaritetsprojekt som användaren väljer (vi samarbetar med Intermon Oxfam, Accionatura, Ayuda en accion, World Vision och Down Syndrome Foundation.

Hur har SamyRoad ökat sedan starten?

Mottagningen är otrolig av användare, som är förvånade över designen av plattformen och av den oändliga kaskaden av innehåll som du vill upptäcka, lyssna på, se, köpa, besöka … De har sagt saker som att SamyRoad är entusiasmen för livet till nätverket. Användarna använder den för att dela och upptäcka allt som inspirerar, motiverar och gillar dem.

På bara två veckor är vi mer än 3 tusen användare, bara från mun till mun, och vi förbereder allt som behövs för att växa snabbt på nationell och internationell nivå.

Vad är ditt medelfristiga mål?

Vårt mål är att skapa en beroendeframkallande produkt som tillåter användare att spendera mer och mer tid på vad de gillar.

Och din affärsmodell?

I SamyRoad är konsumtionen av informationen gratis, men för skapandet är modellen stängd. För att välja skapare har vi en ambassadör efter kategori, en välansluten och inflytelserik person i deras passion, som bland annat ansvarar för att lokalisera inflytelserika personer inom deras kategori (från dj till bloggare till surfare eller artister …), som generera kvalitetsinnehåll åt oss. Intäkterna kommer från försäljningsprovision och reklam: Att vara ett samhälle där inflytelserika förskrivare möter varumärken blir SamyRoad den perfekta platsen för varumärken till märkesinnehåll och utveckla sina e-handelsprojekt.