Brand positioning, our goal is the customer's emotions, not the market's

Varumärkespositionering, vårt mål är kundens känslor, inte marknadens

Varumärkespositionering, vårt mål är kundens känslor, inte marknadens

Web Buttons Inc – Fotolia.com

När vi pratar om positionering fokuserar vi generellt på nyckelord, SEO-åtgärder och innehållsskrivning optimerade för sökmotorer, men utan att förlora det faktum att de tidigare åtgärderna är det effektiva sättet att uppnå det, måste vi gräva lite mer i konceptet att analysera dess primära betydelse i den cykel där den nya valutan som handlas i handel är andras känslor.

När vi pratar om positionering pratar vi om ett unikt budskap. Vad betyder det exakt?

Låt oss föreställa oss att vi ansvarar för att placera ett varumärke med fokus på babytillbehör. Det är uppenbart att vi bland de första åtgärderna som måste genomföras måste studera marknaden och konkurrensen, som vi utan tvekan kommer att hitta tusentals och som vi kommer att behålla den som påverkar oss mest på grund av dess mervärde.

Hittills är nyckeln att identifiera vilket meddelande vi ska definiera vårt, vilket mervärde som skiljer oss från tävlingen och hur vi kommer att definiera det genom att tillämpa regeln om 140 slagkaraktärer.

Att placera ett varumärke differentierar det, vilket får det att prova minne och känslor bland sina följare. Det här är kanske den mest komplexa utmaningen eftersom nyckeln, när den väl identifierats, är att behålla den, uppfinna och modifiera den igen när vi inkluderar feedback från våra följare i de kreativa processerna.

Men … vad är grunden som stöder den differentierande processen för varumärken, hur hittar vi det mervärde som definierar vår konkurrenskraft och inflytande.

1. Primär segmentering; definition av kategorier. Detta är grunden för all verksamhet, att veta var vi vill tillhöra.2. Vet vad som tillfredsställer dem. För att uppnå ett differentierande varumärke är det viktigt att upphöja det som tillfredsställer våra anhängare, det är genom denna väg vi kommer till kunskap om känslor.3. Allt räknas. När ett varumärke lanserar sig i äventyret att positionera sig själv, som en synonym för att hitta meddelandet som ger det en konkurrensfördel, kommer varje element som ger kundfördelar att värderas över dess konkurrens.4. Ditt budskap = ditt varumärkes engagemang. Vi pratar om varumärkespositionering, vi pratar om att hitta det unika budskapet som gör oss konkurrenskraftiga i ett tufft och växande universum, det är därför inte förvånande att meddelandena med högsta acceptansnivå är de som ligger till grund för ett löfte, det som gör vårt varumärke med sin målgrupp utan kinks; konkret, direkt och enkelt.5. Känslor och information. I den balans som vi måste uppnå är det den som uppstår mellan andras känslor – som gör att vi kan växa i inflytande – och leverans av kvalitetsinformation, som upprätthåller förtroende.6. Varumärke är inte detsamma som produkt. Vi måste alltid komma ihåg att positionering är synonymt med differentiering och att i denna fas är nyckeln att differentiera varumärket, oavsett produkt och utan att det är centrum för relationen med konsumenterna. Varumärkesbyggande är alltid en process före kommersiella åtgärder.

Kom alltid ihåg att vårt mål är kundens känslor, inte marknadens.