contador de visitas Skip to content

Twitter och Billboard lanserar officiellt två interaktiva musiklistor

Twitter-skylt

Som ett resultat av sammanslutningen av Twitter och Billboard lanseras realtidslistor för Billboard Twitter idag, bestående av två interaktiva listor som möjliggör kunskap om interaktionen mellan följare, deras inflytande och klassificering av låtarna. Mest populära som delas via Twitter i USA.

Den första av dessa två interaktiva listor är Trending 140, som jämför frekvensen med vilken en låt delas den senaste timmen tillsammans med genomsnittet de senaste 24 timmarna. Den har en veckosammanfattning som presenteras som Billboard Twitter Top Tracks-lista.

Den andra av dessa två interaktiva spellistor är Emerging Artists, som fokuserar på att rangordna de mest delade låtarna på Twitter i USA av nya artister rankade efter antalet gånger varje låt delades under det senaste dygnet.

Båda listorna spårar, efter faktorer som delade länkar från lyssningsplattformar för musiktema som Spotify, Vevo och iTunes, användningen av kommentarer som #nowplaying eller #np hashtags tillsammans med namnet på låten eller artisten, och inklusive användningen av tillhörande termer som musik, sång, spår etc.

För lanseringen av Billboard Twitter Real-Time-listor noterar Billboard i sitt uttalande att det har samarbetat med POP-stjärnan Austin Mahone för att visa i vilken utsträckning en låt delas på Twitter.