Twitter köper Gnip, ett företag specialiserat på dataanalys

Twitter köper Gnip, ett företag specialiserat på dataanalys

Mer än 500 miljoner tweets publiceras på Twitter varje dag, texter som visar information av alla slag, från användarbehov till exklusiv information från olika källor (journalister, politiker, idrottare och en lång osv.).

För att smälta all denna information har Twitter arbetat länge (4 år) med företaget Gnip, ett företag specialiserat på att arbeta med data på sociala nätverk, en specialist inom insamling och uppslutning av data och leverans av de viktigaste tweetsna till Twitter-partner.

Nu har de köpt Gnip i avsikt att erbjuda mer sofistikerade, rikare och mer användbara datamängder. GNIP-teamet kommer nu att arbeta inom företaget, vilket gör det möjligt att få tillgång till information som tidigare, av skäl för konfidentialitetsavtal, säkert utelämnades.

Från Gnip-bloggen tillkännager de att det är en stor framgång, vilket indikerar att detta förvärv ger tillgång till data med högre hastighet och genererar resultat mer effektivt.

Det roliga är att Gnip också kommer åt data från Facebook och Google Plus (via offentligt API, eftersom de kommenterar TNW) … det kommer att bli intressant att veta vad som kommer att hända med denna situation, eftersom jag inte tror att Google och Facebook hittar det är roligt att veta att Twitter har tillgång till de data som Gnip har fått i sina databaser.