I det här inlägget kommer jag att sammanfatta de vanligaste priserna som används för att starta reklamkampanjer på Internet och några tips för att veta vilken typ av kampanj som ska väljas enligt målen.
CPM (kostnad per tusen visningar):Denna typ av hastighet används för visningsannonsering på grafisk nivå, det vill säga bannerformat, skyskrapor, robotsidor etc.).
Det används vanligtvis för kampanjer där annonsören vill ha hög synlighet, relaterat, i de flesta fall till varumärkeskampanjer.
Varför var tusen intryck? Onlinemedier och support säljer sitt annonsutrymme i paket med 1000 visningar.
Ett enkelt exempel, en annonsör som har en budget på 5 000 för att starta en varumärkesdisplaykampanj i ett online-medium, väljer ett format, till exempel en sidrånare, som är prissatt till en netto-CPM på 5.
Formeln är lätt: 5 * 1 000 = 1 000 000 visningar.
Detta format visas 1 000 000 gånger.
Typ av medium eller portal, bannerens position, annonsens frekvens, besöken, om det är ett richmedia-format, etc., är kriterier som gör att varje medium eller medium kan definiera sina priser.
Resultaten av en CPM-varumärkeskampanj mäts med CTR (Click through rate), vilket är förhållandet mellan antalet klick och antalet visningar.
Det finns ingen standardprocent av CTR-framgång, men efter en konvertering på 0,20 klick indikerar det vanligtvis att kampanjen har fungerat korrekt.
CPC (Kostnad per klick): Det är en metod där annonsören bara betalar för varje klick de får.
Banderoller används ofta, men det vanligaste är sponsrade länkar.
Ett bra exempel är Google, där den annonsering som finns tillgänglig både i sökmotorn och i dess displaynätverk baseras på CPC.
Det finns ingen genomsnittlig CPC-prisstandard, det beror på många variabler, och när det gäller sökmotorer är det annonsörerna själva som bjuder på kostnaden för klick, det är lagen om online utbud och efterfrågan, desto mer efterfrågan, desto högre kostnad för sökordet, annonsen etc.
CPA (Kostnad per aktie):Denna typ av avgift baseras på resultat, annonsören betalar baserat på antalet besökare som kommer till din portal genom kampanjen och som utför en viss åtgärd, vare sig det är en registrering, en informationsförfrågan eller ett köp.
Per köp definieras också som CPA (kostnad per förvärv) och per post som CPL (Cost per Lead).
Det viktiga för både ett medium eller support och för en annonsör är att hitta affinitet och göra det till en attraktiv produkt eller tjänst för användare, så att de kan sluta vidta åtgärder.
CPL (Kostnad per lead eller registrering): Det är modaliteten baserad på lojaliteten hos potentiella kunder.
Annonsören betalar bara för varje ny registrering som görs.
Formulär används ofta där användaren kan begära information, prenumerera på ett nyhetsbrev eller registrera sig för en tävling.
Avgiften varierar vanligtvis också beroende på antalet frågor som ställs på formuläret, webbplatsen, om det finns någon kampanj eller tävling etc.
Nedan visar vi en sammanfattningstabell med fördelarna och nackdelarna med varje modell ur annonsörens synvinkel:
Sammanfattningsvis är det viktigaste när man väljer en eller annan typ av modell att vara mycket tydlig om kampanjens mål, planera och välja lämpligaste stöd eller kanaler för att starta den och naturligtvis ha en sluten budget.
Jag vill göra en poäng, om vi är ett stöd och vi vill identifiera vilken modell vi ska välja att marknadsföra onlineannonsering, måste flera faktorer beaktas: Om vi vill sälja med CPM är det viktigt att det är en portal med en definierad besökarprofil, ha en hög sidvolymvy och du kan ordinera andra märken.
Normalt fungerar bloggar och små portaler med CPC, och i händelse av att annonsören är mycket nära CPA eller CPL.
Har du någonsin investerat i onlineannonseringskampanjer med någon av dessa modeller? Vad har varit din erfarenhet?
Skriven av Albert Martnez Gallego, VD för byrån & marknadsföring och reklamkonsult On-line Sekuenz (besök webbplatsen här)