Tesla stäms för fel på sin autopilot

Tesla

Fallet med en Apple-ingenjör som dog i en olycka ombord på hans Tesla förra året är i fokus för en rättegång mot företaget som initierats av hans släktingar, som hävdar att hans död orsakades av pilotens dåliga prestanda. fordonets automatiska. Enligt National Transportation Safety Board (NTSB) hade Walter Huang sitt bälte vid tiden för olyckan som inträffade den 23 mars 2018, då han satt i förarsätet på sin SUV Model X. Baserat på de undersökningar som genomförts ut av NTSB kunde det fastställas att den autopilotfunktion som ingår i Tesla-bilen som var inblandad i olyckan förblev aktiverad i nästan 19 minuter innan det dödliga utfallet inträffade. I detta tog bilen en avstickare åt vänster, accelererade och kraschade sedan in i en betongväg med en hastighet av 114 kilometer i timmen, vilket också påverkade två andra fordon som slutligen skulle lämnas kvar med resterna förbrukade av lågorna. Uttalanden som släpptes av familjen Huang angående instabiliteten hos Tesla-autopiloten stöds av advokat Mark Fong, som väckte talan vid California State Court förra veckan och sa att Ms Huang förlorade sin man och två söner förlorade sin far för att Tesla testar dess Autopilot-programvara på live-drivrutiner. Senare, tack vare uppgifter som skickats av fordonet, några ögonblick före olyckan, påpekade Teslas talesman att Huangs händer inte hade upptäckts av ratten 6 sekunder före den tragiska händelsen. Tillsammans med detta indikerade företaget att Huang hade meddelats före resan om försiktigheten att ha händerna placerade på ratten, liksom den 5 sekunders varning han hade före kraschen att agera och vidta säkerhetsåtgärder. nödvändigt för att undvika kollision med betongavskiljaren som var mer än 137 meter från din bil. Rättegången hävdar att Huang var övertygad om att bilens autopilotläge skulle ge honom säker körning när hans händer inte längre hade kontroll över ratten. Det anges också att fordonet saknar ett lämpligt konstruktionssystem för att undvika kollisioner, vilket resulterar i att ett fordon som befinner sig på autopilot potentiellt kommer att träffa och kollidera på grund av de egenskaper som presenteras av vägen.