Studie på Facebook bekräftar vad vi alla visste: Det är bättre att ha få och trogna fans än tusentals okända följare

Studie på Facebook bekräftar vad vi alla visste: Det är bättre att ha få och trogna fans än tusentals okända följare

De av oss som arbetar med flera sidor på Facebook har länge vetat att ha tusentals följare inte betyder att ha tusentals dagliga besök eller tusentals gillanden på det innehåll vi publicerar där.

I många tillfällen är det mycket bättre att ha väldigt få följare och extremt lojala mot varumärket än tusentals av dem som inte är alltför relaterade till innehållet, och det har just visats i en studie publicerad på komfo.com .

Idén är enkel och jag kommer att förklara den med ett litet exempel:

Låt oss föreställa oss att vi har en Facebook-sida för en förskola, där följare är föräldrar till barnen (100 följare, för att ge ett exempel). Varje gång vi publicerar något relaterat till skolaktiviteter skickar Facebook innehållet till 3-5% av följare, det vill säga till cirka 4 personer. De fyra personerna, föräldrar till studenter, klickar på Jag gillar det eftersom det är något som påverkar dem direkt, eftersom de är deras barn, deras skola, ett varumärke som de älskar. Genom att upptäcka så mycket framgång i publikationen ökar Facebook sin synlighet och fortsätter att visa det för följare, vilket ökar den ursprungliga andelen och eventuellt når 90-100% av gruppen av följare på sidan (cirka 95 personer).

Föreställ dig nu att någon har den lysande idén att betala för att öka antalet följare på skolans sida. Tusentals främlingar klickar på som för att de ser annonsen, men de har ingen relation med varumärket, inte med eleverna eller med skolans aktiviteter.

När vi publicerar en text når 3-5% av anhängarna, samma som tidigare, men att 3-5% det inte finns så många föräldrar som tidigare (det kan vara så att det inte finns några), så inlägget tar inte emot mig gillar det och dess synlighet är stillastående.

Det vill säga när vi bara hade 100 anhängare nådde postens synlighet 90-100 personer, nu när vi har 1 000 följare följde synligheten 30 personer, ingen av dem varumärkesfan.

På insidefacebook når de samma slutsats: det är mycket bättre att ha små samhällen som interagerar med varumärket än tusentals följare som aldrig kommer att se vad som kommer att publiceras.