Startups, projekt, investerare och 2.0-bubblan

Startups, projekt, investerare och 2.0-bubblan

Står vi inför början på en ny teknikbubbla som leder till ett bråk som den som orsakade kollapsen av teknikföretag, i vad som kallades dot-com-krisen i början av decenniet? Varje dag ger analytiker av alla slag, tillstånd och plats mer exakta analyser än andra – på bubblan som kommer att brista när som helst, larm och alarmister som har förvärrats sedan LinkedIn börsintroduktion och Facebook tillkännagivande att offentliggöras. andra kvartalet 2012. Å andra sidan var andra hälften av förra året ett stort ögonblick för investerare, utsädehuvudstäder och änglar av alla slag med en stark ökning av aktiviteten. Allt tyder på att det här året kommer att bli ett bra år för dem som är starkt engagerade i nya plattformar och teknologier, drivna av LinkedIn och Facebook, som jag sa tidigare, som snarare än att stoppa den positiva strömmen har utlöst aktivitet. Vi kommenterar idag en infografik från Column Five Media för Udemy, där man analyserar hårda data, men det dras slutsatsen att även om riskkapitalet är mindre aktivt globalt än innan den starka lågkonjunkturen som började 2008, när det gäller investerat kapital redan når de före krisens början. Goda nyheter för startups och entreprenörer som drömmer om att hitta investeraren villig att tro på sitt projekt och bli den nya Mark Zuckerberg; även om värderingarna av några av de stora stjärnorna på online-himlen, jämfört med deras inkomstnivå, skulle kunna indikera en övervärdering och den därav följande inflationen av bubblan. Låt oss alltså ta två begrepp som analyspunkt; Den första är att vi står inför en ny bubbla och den andra och inte minst: Vad ska jag göra för att få investerare till en start?

Investeringar i nya projekt

Som vi sa, återgick investeringarna i riskkapital och finansiering av nya onlineprojekt till siffrorna före krisen efter en kraftig nedgång i aktiviteten i slutet av 2008 och början av 2009. Antalet finansierade projekt var dock betydligt lägre och förblev på en platå utan stora variationer under de senaste tre kvartalen, naturligtvis utan glädjen som upplevdes i början av 2008, inte heller med kollapsen när krisen förvärrades, låt oss inte glöm att vi pratar om USA.

Investeringsvolymer i Startups

När det gäller belopp som tilldelats finansiering av nya projekt har första kvartalet 2011 varit det högsta i absoluta tal sedan första kvartalet 2008, vi talar om 7,5 miljarder dollar mot 7,1 miljarder dollar. Med andra ord är tendensen att investera mer, men i färre projekt. Låt oss inte glömma att LinkedIn-börsintroduktionen har påverkat dessa siffror och, som med antalet finansierade projekt, minskade investeringsvolymen kraftigt, särskilt under första kvartalet 2009.

Värdering av ett företag kontra intäkter, indikator på en möjlig bubbla

Frågan om ett företags aktiemarknadsvärdering eller kommersiella värde mot dess inkomster är det som oroar analytikerna och gör dem till en ny bubbla, eftersom i vissa fall är obalansen mer än vältalig: Låt oss börja med LinkedIn, med en aktuell värdering av 9 miljarder dollar och 2010 rapporterade intäkter på bara 243 miljoner dollar. Låt oss fortsätta med Skype, plattformen för röst och kommunikation via IP, som nyligen förvärvades av Microsoft för 8,5 miljarder dollar, och rapporterade en omsättning på 8,5 miljarder dollar. 2010 på 840 miljoner dollar. Groupon utesluts inte heller från den här rankningen, den nya vackra flickan på Internet som hade nöjet att säga nej till ett köpbjudande från Google och vars värde 2011 är 25 000 miljoner dollar. och 2010 års intäkter på 760 miljoner. Det finns också Pandora, internetradiobolaget, som igångsatte sin börsnotering i går med sina aktier som överstiger 60% av värderingen och som idag har kollapsat, med en kad. Den senaste informationen som börjar publiceras av finansmedia antyder utan tvekan att det finns mycket fruktad bubbla, eftersom det inte är möjligt för ett företag vars intäkter uppgick till 55,2 miljoner dollar 2010, har ett värde på 984 miljoner dollar, enligt experter. Således avslutar vi rankningen med drottning av drottningar, Facebook som trots att den ännu inte har börjat handla, redan har listats. antar en värdering som överstiger 100 miljarder dollar och hade 2010 års intäkter på 2 miljarder dollar.

Var är investerarna

Om du är en entreprenör eller om du har en Startup och du letar efter investeringar, alltid talar inom den amerikanska marknaden, dominerar Kalifornien i särklass, med 52% avgrund, följt av Massachusetts och New York på östkusten som monopoliserar 10% och 6%. , fortsätt sedan med Texas och delstaten Washington med 4% och 2%, medan resten av USA slutför kartan med 26%.

I vilka sektorer satsar investerare 2011?

Av den totala investeringen 2011 för att finansiera nya projekt tar social handel, en ny term som omdefinierar e-handel och sociala medier, kakan med en riklig 22% av kakan, följt av reklamprojekt, försäljning och marknadsföring med 14% . På tredje plats har vi den sociala miljön med 7%, som delar med datalagring. Efter rankningen följer spel, verktyg för elektronisk handel, utbildning online, hälsa, informationshantering, redovisning och ekonomi, sysselsättning, säkerhet, video och foto; alla med procentsatser mellan 5% och 2%, medan andra onoterade kategorier sammanför betydande 22%.

2011 vinnare

Efter kapitalvolym lockas de vinnande företagen under första kvartalet 2011 Groupon, med sitt rabattkupongsystem och 1,14 miljarder dollar insamlade. På andra plats finns Angies-listan, en webbplats som är avsedd för konsumenternas åsikter och betyg av produkter med 147 miljoner, följt av Box, online-innehållsplattformen med 77,6 miljoner, Weatherbill, en webbplats specialiserad på väderförsäkring med 58,9 miljoner och stänger färglistan , mobilapplikationen som låter dig dela bilder dynamiskt med 41 miljoner dollar.

Hur man får investerare till ett projekt

Vi kommer äntligen till frågan som alla vi som är eller är en del av denna online-värld ställer oss själva, eftersom det är det enda möjliga sättet att förvandla den lysande idén till verklighet och svaret kommer från Udemy.com med de fem stegen till framgång . 1.- En bra första införande eller skapa ett mänskligt team på hög nivå 2. – Få möten med ängelinvesterare eller investeringsföretag 3. – Ha minst en investerare som leder och styr processen 4. – Leta efter investerare engagerade över tiden 5 .- Tecken Även om det verkar enkelt, vet vi alla att det inte är, även om det inte är omöjligt, så vi slutade med en fras från Dan Martell, grundare av Flowtown för att inspirera och vägleda oss om du inte har en passion för dina kunder , då skapar du inte en. företag, du skapar bara ett jobb åt dig själv Lycka till