contador de visitas Skip to content

Sociala media; kunder och plattformar, nytt chip utöver “liknande”

Fullständig recension av Huawei Watch GT

Ingen kan stå upp en morgon och säga nu, från och med nu är jag ett socialt varumärke! … tvärtom, sökandet efter det inflytande som definierar det sociala är en långsiktig utmaning för företagen.

Vad ska vi verkligen veta om de sociala medier och kommunikationsparadigmer som har skapats kring det sociala fenomenet?

Förenkla.För närvarande är det viktigt att överföra ett meddelande och för att uppnå detta måste vi tillämpa maximalt minus är mer.

Samskapa, central tillväxtaxel. Att säga att motorn för sociala nätverk för närvarande är människor är ingen idé, men om vi övertygar oss om att bara genom att skapa dynamik kommer våra strategier att göra det möjligt för oss att nå målen, vi står inför en tid då företaget inte är utan aktivt deltagande av klienterna.

Behov = Tillfredsställelse = Meddelande. Varför vi är ett företag, vad vi levererar, vilka behov vi kan tillgodose. Ju tydligare vårt budskap är, desto mer segmenterad mot allmänhetens behov, desto närmare är vi att vara ett socialt varumärke

Community, tillbaka till ursprunget– +. I sociala nätverk delar människor samma känslor som i verkliga livet. Detta beror på att behovet av att kommunicera, även om det är gömt i årtionden av individualism, uppstår vid en tidpunkt då samhället utövar gruppens helande kraft.

Branding, den enda reklamen i sociala medier. Sociala nätverk är inte reklamplatser eller försäljningskanaler. Så varför vara i dem? Anledningen är väldigt enkel idag, reklam och marknadsföring kommer från vårt personliga varumärke och företagets varumärke, från var och en av de åtgärder som vi försöker skapa solida band där co-creation är motorn för tillväxt.

Ny ekonomi, nätverket ger oss nycklarna. När vi pratar om affärer och sociala nätverk är det fortfarande mycket förvirring; Små och medelstora företag, stora mottagare av vad nätverket ger oss idag, är också de stora frånvarande, skälen? Brist på resurser, rädsla och okunnighet.

En ny modell, proffs och plattformar, ett nytt chip utöver vad jag gillarVi måste komma ihåg att vi bevittnar födelsen av en ny ekonomisk modell; socialt, samarbete, fokuserat på att identifiera behov och leverera svar. En gemensam åtgärd från vilken nya och ständiga tillväxtmöjligheter kommer. Innovation är mycket mer än att förbättra, det innebär en chipbyte!

Prosumers 2.0, mycket mer än kunskap. När vi gräver in anledningarna till att marknadsföringsstrategier misslyckas, stöter vi alltid på samma fel:

Brist på svar Disinters av samhället Brist på krisförebyggande Innehållsleverans som inte har något att göra med nuvarande krav Åsidosättande av åtaganden Brist på enhetlighet mellan handlingarnas budskap Oförmåga att inkludera konsumenten i globala affärsstrategier

De förändringar som upplevs i vårt sätt att kommunicera leder till nya paradigmer av alla slag som kräver en chipbyte; öppenhet och ny verklighet.

Sociala nätverk öppnas inför oss som en ny möjlighet att göra saker bra; satsa på fördelningen av resurser, obegränsad utbildning, gemensam tillväxt och byggandet av ett kluster bestående av enskilda talanger till tjänst för andras behov, nycklar till den nya produktionsmodellen och den nya sociala ekonomin.

Djupa och globala aspekter som innebär en utmaning för marknadsförings- och reklamspecialister, men också för företaget, som idag måste acceptera att det är, och bara, kan identifiera behov, tillfredsställa dem och generera nya tack vare samskapande och innovation , tillsammans med sina kunder; potential, i fideliseringsprocessen och evangeliserad.

Och för att hålla motorn igång? Gemensam åtgärd av kunder som söker; Idéer, förtroende, trovärdighet, åtaganden, färdigheter, kunskap och lagarbete utöver stjärndammet, sociala medier är en enorm utmaning för oss alla; Vi måste se vad vi gör med girighet, avund, ilska, ambition och alla de dödssynder som alltid finns i historien som har fört oss om och om igen till slutet av cykeln.

Att göra saker bra har upphört att vara ett alternativ, det att vi inte accepterar och inte anpassar oss till den nya verkligheten lämnar oss inga alternativ. Sociala medier, mycket mer än jag gillar!