PUBG, Fortnite-tävlingen, med problem i Kina

pubg Kina

Teknikjätten Tencent har övergett ett av dagens största spel, den populära PUBG, för att ha misslyckats med att få en statlig licens för att samla in spelintäkter. Med denna förändring i strategi har de beslutat att migrera användare till en kinesisk version av spelet, Heping Jingying, redan godkänt för intäktsgenerering av det kinesiska kommunistpartiet, till stor del tack vare dess patriotiska konnotationer. Detta spel är en hyllning till Area Force of the People’s Liberation Army, som anges i landet, med antiterrorproblem, så det är inte ovanligt att regeringen har utvisat PUBG från kartan för att betona den nationella nivån. Enligt uppskattningar från Kina renässansen hade spelet cirka 70 miljoner nationella spelare, och det skulle ha gjort det möjligt för Tencent att ha årliga överträdelser på cirka 1,3 miljarder dollar. Ursprungligen misstänkte man att den kinesiska regeringens nekande av licensen genomfördes på grund av önskan att eliminera videospel som upplevs som våldsamma eller beroendeframkallande, det verkar faktiskt att det införda alternativet är något bättre. Heping Jingying är inte bara patriotisk, men mindre våldsam än PUBG (karaktärer blöder inte när de skjuts och bara de över 16 kan spela). För migrationen tillåter Tencent användare att ta med PUBG Mobile-karaktärer till Heping Jingying, och en analytiker berättade för Reuters att det nya spelet var otroligt likt den tidigare titeln.