Det finns många e-postmarknadsföringsverktyg på marknaden, men det är viktigt att verifiera en mycket viktig punkt innan du väljer den som vi ska använda för vårt projekt: statistikmodulen.
Generellt på alla plattformar av denna typ betalar vi enligt antalet e-postmeddelanden som vi måste skicka. Om vi har en databas med 5000 e-postmeddelanden kommer vi att betala för sändningen mindre än om vi har 10 000 … det verkar logiskt. Med tanke på denna punkt är det viktigt att veta vem, hur och var e-postmeddelanden öppnas, eller om de faktiskt öppnas, eftersom det är möjligt att vi spenderar pengar på att mata tusentals e-postkonton som aldrig öppnar våra meddelanden.
I den kostnadsfria PDF-filen (du kan ladda ner den här) som Acrelia News publicerade denna månad, hanterar de just det, vikten av statistik i världen av e-postmarknadsföring.
De pratar alla om viktiga begrepp i denna kategori, som skillnaden mellan permanent återkomst och tillfällig retursamt tricks som vi kan följa för att minska andelen avkastning på våra listor.
De kommenterar också några grundläggande punkter relaterade till klagomålshastighet, antalet mottagare som markerar våra meddelanden som skräppost samt antalet låg, alltid med råd som hjälper till att minska dessa procentsatser för att ligga inom genomsnittet på 0,1% av klagomålen och 0,1-0,2% av förlusterna.
De kvarhållande, som inte bör vara lägre än 97%, är det vi alltid måste optimera, ett koncept som också diskuteras i samma dokument.
På öppningshastighet Det är viktigt att notera att det beror mycket på i vilken sektor vi arbetar, även om vi i genomsnitt kan säga att mellan 16 och 20% av våra abonnenter slutar öppna meddelandet.
Klickfrekvenser, öppning per enhet, läsningstid… Det finns många variabler som diskuteras i dokumentet (PDF), nödvändiga för att förstå statistikmodulen som alltid måste finnas i det e-postmarknadsföringsverktyg som vi väljer (även tillgängligt, logiskt, i Acrelia News).