Om hur du skapar logotyper

Branko

Fler och fler verktyg dyker upp som lovar att skapa logotyper automatiskt. Alla arbetar på liknande sätt: vi anger branschen, företagets namn och vi får olika förslag att redigera och anpassa, men ingen kan erbjuda vad en designer kan göra: ett konstverk.

Som kommenteras i 99design är det nödvändigt att utföra fem steg för att börja skapa en logotyp:

– Förstår Varför du behöver en logotyp. Logotypen kommer att ha stor inverkan på det första intrycket som vårt företag kommer att ge, med information om vårt varumärke … det har makten att kommunicera vad vi representerar, så det måste göras noggrant, ansvarsfullt. Att planera innan du startar designen och för detta måste du definiera varumärkesidentiteten och hitta inspiration. I det här steget är det också nödvändigt att analysera tävlingen för att veta vad trenderna inom sektorn är. För att bättre förstå vad vår identitet är, räcker det att svara på frågor som varför startar vi den här verksamheten? Vilka övertygelser och värderingar är viktiga för oss som företag? Vad gör vi bättre än någon annan? … – Design logotypen med rätt stil, hitta rätt typ och uppmärksamma både färg och typsnitt. Klassisk, retro eller vintage, modern och minimalistisk, geometrisk, färgglad och nyckfull, handgjord och hantverksmässig … alternativen är olika, så det är viktigt att fatta beslutet lugnt. Analysera designprocessen, kommunicera med designern och utvärdera de olika alternativen och alternativen. Använd den Skapa inte en logotyp för tydliga bakgrunder och sätt den på en svart affisch vid första tillfället.

Att designa logotyper är inte en lätt uppgift, och om vi börjar leta efter proffs av denna typ i portaler som behance eller dribbble finns det ett namn som visas snabbt i resultaten: Branko Loncar, från Serbien, en logotypdesigner som vi har haft möjlighet att prata kort med.

Vi tar tillfället i akt att ställa några frågor relaterade till ditt arbete:

En bra designer, hur är du född eller skapad?

I mitt fall är det gjort. Du kan födas med konstnärliga ambitioner och talang, men det som gör en bra designer är kreativt tänkande. Till skillnad från konst har design en roll och måste vara attraktiv för en bred målgrupp. Därför krävs det mer än ett gott öga och ritningsförmåga för att designen ska vara effektiv.

Vad är det första du gör när du måste designa en ny logotyp?

Första saken: förbered en kopp kaffe!

Designprocessen är mer eller mindre vanligt bland de flesta designers. Brainstorming tar mer tid och energi. Att hitta rätt idé kan ta dagar. En bra designer kan inte ställa in datum.

Vilken logotyp / er är du mest stolt över?

Jag gillar inte alla mina logotyper, men jag gör mycket … Om jag var tvungen att välja bland de mer än 750 logotyperna jag har skapat är de jag skapade för skräddarsydda knivtillverkare närmast min passion.

Jag har för närvarande turen att arbeta med några av de bästa knivtillverkarna i världen, bland vilka jag skulle vilja namnge Richard Rogers, Jared Oeser och Nick Swan. Logotyperna som jag skapade för dem är kända och ses ofta på EDC-team, med vilka knivgemenskapen blir vild.

Det är alltid bra att se folk uppskatta din design, och det är särskilt meningsfullt för mig som kniventusiast. Jag kan göra något jag gillar, för något jag gillar.

Stort tack till Branko för hans tid.