Om Facebook "Rensa historik" verktyg

borrar facebook

Med så många sekretessfrågor som Facebook har haft under de senaste åren är det normalt att de börjar komma med lösningar som den vi såg den här veckan: Rensa historik. Det kommer att vara ett verktyg som låter användare koppla bort sin aktivitet utanför Facebook från sin profil, något som direkt kommer att påverka vilken typ av annonser vi kommer att se inom plattformen, eftersom företaget inte längre kommer att ha personlig information för att skärpa framkanten. reklam. Facebook uppmuntrar fortfarande annonsörer genom att säga att det inte kommer att påverka några mät- eller analysverktyg, och att det är viktigt att förstå att reklam och skydd av människors information inte är skrattretande (något de verkar ha varit långsamma att förstå). . Clear History-funktionen tillkännagavs först under F8-konferensen 2018, när Mark Zuckerberg sa att hans team arbetade med ett verktyg som skulle tillåta användare att rensa sin webbhistorik på plattformen och se alla appar de hade använt. interagerade. Det eliminerar faktiskt inte en användares surfaktivitet eller offlineåtgärder, men det gör informationen anonym. Med den kommer vi att ha en lista över de applikationer och webbplatser som vi har besökt, alla de sidor som använder Pixel, SDK och Facebook API. När verktyget är aktivt kommer användarna att kunna koppla bort sin aktivitet utanför Facebook från sin profil och företaget kommer inte längre att kunna använda dessa data för annonsinriktning. Eftersom informationen inte försvinner görs den bara anonym, den kan fortfarande användas för att tillhandahålla korrekta mätningar som hjälper företag att förstå effekterna av deras investeringar på Facebook, så att de bara förlorar en del av sin verksamhet, inte alla. Kort sagt: på din blogg anger de fyra viktiga punkter som annonsörer måste ta hänsyn till när det här verktyget fungerar: – Du måste ge öppenhet och kontroll för användare, och det är bra för företagen eftersom det förbättrar hur användarna känner för annonser. – De visar människor hur annonsörer använder sina verktyg. Kunderna måste utbildas om de marknadsföringsmetoder som varje företag genomför. – Denna funktion kan påverka annonsinriktning. Detta inkluderar anpassade målgrupper som skapats från besökare till webbplatser eller applikationer. – Den mätningen förblir intakt. Facebook: s mät- och analysverktyg skyddar människors identitet, delar inte någons personliga information, såsom namn eller telefonnummer, men kommer att fortsätta att tillhandahålla objektiva, anonyma uppgifter. Ett nytt steg för att rensa rykte.