Oculus introducerar VR för gott för att inspirera filmannonser i virtuell verklighet

VRforGood

Som vi har kommenterat vid andra tillfällen införlivas virtuell verklighet i olika livsfält. I den meningen vill de från Oculus, ett företag som ägs av Facebook, hitta skapare som kan utföra chockerande berättelser genom filmskapande baserat på virtuell verklighet. I den meningen har de just tillkännagett lanseringen av VR for Good, ett initiativ som för närvarande har två experimentella virtual reality-bioprogram.

Den första involverar studenter från Baha i San Francisco. Känd som 360 filmskapare utmaning, kommer studenter från nio institut i Baha i San Francisco att behöva skapa kortfilmer på 3 till 5 minuter i 360 filmformat som visar hur deras samhällen är. De kommer att ha all utrustning de behöver för detta, inklusive Samsung Gear VR-headset, Galaxy S6-enheter, Ricoh Theta S 360-kameror, specifik redigeringsprogramvara samt specialiserade mentorer inom virtual reality-bio.Oculus konstaterar att studenter i detta program kommer att lära sig nya produktions- och tekniska färdigheter förutom att utforska karriärer och högre utbildningsmöjligheter inom naturvetenskap, teknik, teknik och matematik. Programmet kommer att pågå i sex veckor och filmerna kommer senare att finnas tillgängliga på både Facebook och Oculus Video.

Det andra programmet heter 360 Bootcamp för ideella organisationer och involverar ideella organisationer, som kommer att vara i kontakt med skapare för att utföra olika sociala uppdrag för att skapa 360-videor för virtuell verklighet under hela sommaren.

Lagen kommer att börja vid Facebooks huvudkontor den 26 och 27 juli för att påbörja sin träning och kommer att få den utrustning som krävs för att skapa nämnda videor, inklusive Nokia OZO-kameror, support efter produktionen, resebudgetar samt handledning. individualiseras med branschveteraner. De första videorna kommer att publiceras på Sundance 2017.