contador de visitas Skip to content

Musicmetric, ett verktyg för att analysera det musikaliska fältet på Internet

Musikmetrisk

Reaktionerna från anhängarna av musikbanden på sociala nätverk, de mest spelade låtarna eller till och med de mest nedladdade låtarna på p2p-nätverk, tas i allt högre grad med i beräkningen så att underhållningsindustrin själv kan veta vilken grad popularitet musiker har på Internet och utifrån detta fastställa lämpliga strategier. Musicmetric (musicmetric.com) är exakt ett specialiserat verktyg för att analysera populariteten hos internetmusiker, med hänsyn till data som erhållits från olika källor som sociala nätverk eller BitTorrent-nedladdningar så att den kan generera nödvändiga rapporter.

Baserat i Storbritannien, ett år efter att ha fått en finansieringsrunda på 4,7 miljoner dollar och efter att ha nått en överenskommelse med Spotify, fortsätter företaget nu att lägga till ansträngningar för att hitta Twitter-följare, identifiera trender. och upptäck nya artister, som vi kan läsa på TNW.

För detta har de lanserat två nya erbjudanden, å ena sidan Musicmetric Insights, som ansvarar för att automatiskt analysera musikföreställningar genom anhängarna på Internet för att utveckla sjökort och rapporter, så att de kan veta vilka av musikerna som är aktuella. Och å andra sidan, Musicmetric Explore, som riktar sig till alla agenter i musikbranschen, erbjuder dem en översikt över alla sektorer på musikmarknaden, med lämpliga filter genom en serie kriterier, så att du till exempel kan se om A visst band är populärt i en viss region, vilket kan tas med i beräkningen när man lanserar nya produkter eller tar en turné med den regionen.

Kort sagt, ett intressant verktyg för underhållningsindustrin som gör det möjligt för dem att få information som de kan behöva när de fattar sina egna beslut.