Microsoft gör det enkelt för personer med synproblem att njuta av Virtual Reality

SeeVR

Microsoft-forskare släppte en verktygslåda som är utformad för att förbättra Virtual Reality-spelupplevelsen för användare med synproblem.

SeeingVR samlar en serie med 14 verktyg som Unity-utvecklare kan använda för sina VR-spel eller projekt. Dessa utvecklades med beaktande av olika scenarier för synskadade användare.

Verktygen inkluderar till exempel en funktion för djupmätning, förstoringsglas, bifokala vyer, ljusstyrka och kontrastjusteringar för att belysa olika aspekter av scenen, alternativ för objekt som ska beskrivas högt, bland andra.

Användare kan använda en eller flera av dem, kombinera dem efter deras behov eller den VR-miljö de står inför. Med andra ord kan varje användare anpassa den här typen av arbetsmiljö för att få bästa möjliga upplevelse med Virtual Reality.

Vi kan se några exempel på hur dessa verktyg används i videon som Microsoft delade förra året, i väntan på sin presentation vid ACM CHI 2019:

För att utvärdera SeeingVRs effektivitet utförde Microsoft-teamet olika tester och bad användarna att slutföra vissa uppgifter i en VR-miljö. Alla deltagare kunde genomföra utmaningen, kombinera olika verktyg och anpassa alternativen efter de utmaningar som scenerna presenterade för deras synproblem.

Vi kan se alla detaljer i denna forskning, liksom dess tekniska aspekter i detta dokument.