Microsoft går in i segmentet Internet-streaming med Project xCloud

ProjectxCloud

Microsoft har också utvecklat en egen streamingtjänst för internet under några år. Tanken är i grunden att användare inte behöver köpa specifik utrustning för att kunna spela sina favoritspeltitlar. Istället gör det det enkelt för dem att välja vilken enhet de vill spela i och inte vara knutna till specifika hårdvarukonfigurationer eller specifika datorer.

Företaget introducerar sin nya speltjänst idag under namnet Projekt xCloudtestas för närvarande via telefoner och surfplattor kopplade till trådlösa Xbox-styrenheter, men också genom användning av pekingångar.

Företaget har siktet inställt tidigt nästa år för att börja offentlig testning. Microsoft är medveten om tekniska komplexiteten hos utmaningarna, liknande de utmaningar som Google också måste möta för att erbjuda en kvalitetstjänst via alla enheter med Project Stream som presenterades under den senaste veckan.

Med offentlig testning hoppas Microsoft att lära sig och skala med olika volymer och platser för att kunna senare ge en kvalitetsupplevelse för alla spelare på alla enheter, som förklaras i ett uttalande, vilket gör det möjligt att välja konsoler, datorer eller till och med mobila enheter med 4G-anslutningar för att göra spel eller sessioner av dina favoritspel.

Det kommer att bli nödvändigt att vänta på lanseringen redan i början av nästa år för att få veta mer om en ny ny rival inom segmentet för överföring av spel via Internet.