contador de visitas Skip to content

Mellan en ledning och ZMOT-segern

zmot

För några år sedan publicerade Google en e-bok där den bestod av vad de kallade ZMOT (Zero Moment Of Truth), i sin översättning The Zero Moment of Truth. I det revolutionerade de näringslivet baserat på en huvudreflektion:

Ett av de mest avgörande ögonblicken i köpbeslutet hos en potentiell kund är det där behovet upptäcks, och mycket av det slutliga beslutet kommer att definieras av insatserna som mottas under denna första period.

Detta tillvägagångssätt avstod från de principer som marknadsföring i allmänhet grundades på och fokuserade i de flesta fall på att vinna kunden i shoppingupplevelsen (FMOT: First Moment Of Truth, en term skapad av Procter & Gamble 2005) och efterföljande användning (SMOT: Andra sanningens ögonblick).

Verkligheten är att konsumentprofilen redan hade förändrats när Google publicerade sin bok, men att ge begreppet ZMOT dess namn och litteratur fick den extra inverkan och återverkan att meditera på och därefter agera därefter.

Konventionell reklam tappar påverkan på grund av det förtroende som andra icke-kommersiella kanaler kan erbjuda

Det som tidigare var en granns eller bagarens rekommendation blev nu bloggartikeln eller kommentaren i ett främmande forum. Innan det var ett telefonsamtal, nu en fråga på Facebook eller Twitter. Metoden har förändrats men framför allt den inverkan den har på konsumenten när de fattar köpbeslut.

Vad är ZMOT exakt?

Låt oss ta exemplet där mitt laptop går sönder mitt i den här artikeln och därför vaknar ett nytt behov: Köp en ny för att slutföra skrivningen.

Jag hade inte funderat på att köpa en bärbar dator förrän nu och det första jag gör är att öppna Google och informera mig. Åtkomst säkert till webbplatser och företag som erbjuder alla typer av datorer med olika fördelar. Min inköpsbeslutsprocess är fortfarande i en mycket omogen fas, eftersom min gamla bärbara dator var några år gammal och den nuvarande tekniken inte har något att göra med då är jag inaktuell och behöver uppgradera.

I det här första steget kommer jag att bilda mig en global uppfattning om situationen på specialiserade webbplatser och bloggar för att omedvetet kasta bort varumärken eller modeller som inte passar det jag letar efter. Här kommer det redan att finnas några företag som har tappat striden om sanningens nollmoment, eftersom jag i mina efterföljande sökningar redan filtrerar mina preferenser för att fokusera på de som har passerat denna första skärm.

Vad händer om ett företag får min ledning under den här perioden?

I grund och botten kommer du att tjäna mycket om du vet hur du ska behandla det och svara på lämpligt sätt på det förtroende jag har gett dig genom att tillhandahålla mina grundläggande kontaktuppgifter. När du känner till min beslutsstatus kommer du att kunna erbjuda mig kvalitets- och relevant innehåll som kan komplettera mina personliga sökningar. Det här är det vi kallar kallt bly, eftersom inköpstiden fortfarande är långt borta. Och den här strategin är en del av en hel komplex och global inkommande marknadsföringsprocess.

Återvänder till min beslutsprocess och efter att ha fokuserat mina ansträngningar på en viss typ av bärbar dator är det dags att jämföra åsikter. Gå och leta efter recensioner, rapporter, jämförelser och åsikter på Internet och fråga samtidigt mina kontakter på sociala nätverk om de har någon preferens eller erfarenhet i detta avseende.

När vi avslutar cirkeln inser vi att dessa åsikter är byggda på grundval av SMOT (andra ögonblicket av sanningen) som jag kommenterade i början av artikeln, eftersom de talar om användarupplevelsen och att de kommer att ligga till grund för konfigurationen av min ZMOT

Idag litar vi alla på vår tidigare klasskamrat mer än en annons i media, så jag noterar dessa erfarenheter och referenser när det gäller att fortsätta välja något av de alternativ som jag överväger.

Köpprocessen kommer att vara mer eller mindre lång i tid beroende på typ av produkt och ofta priset. Att köpa en bärbar dator påverkar i hög grad vår månatliga utgiftsprognos, så vi kommer att se till att det beslut vi fattar är det bästa. För detta kommer vi att investera en vecka (eller till och med månader beroende på hur brådskande det är) för att modellera och definiera det.

Under hela min inköpsprocess har det varit ett företag som har skickat mig mejl med kommentarer från forum om de bärbara datorerna som intresserade mig, som bjudit in mig till en bärbar datorutställning, har erbjudit sig att ringa mig för råd och dessutom lovat en rabatt för efterföljande inköp från den här bärbara datorn (ljudutrustning, tillbehör) Detta företag är ett av dem som fick min ledning när jag började leta efter information och att jag, till skillnad från de andra, personifierade meddelandet och informationen utifrån mina preferenser. Som ett resultat var hon den enda som inte skickade e-postmeddelanden till papperskorgen efter en snabb blick.

En vinnande inkommande marknadsföringsstrategi som lyckades göra min ledning till en möjlighet att positionera sig i ZMOT och ta segern

Huruvida jag lyckas beror på många andra faktorer som de jag har kommenterat i dessa rader eller inte, men det som är obestridligt är att jag gick hela vägen med möjligheten att positionera mig som vinnande satsning och omvandla min tidigare ledning till en klient.

Jag har äntligen uppfyllt mitt behov och köpt min nya bärbara dator för att slutföra den här artikeln. Jag hoppas att du tyckte det var intressant och det hjälper dig att fokusera dina online marknadsföringsstrategier, särskilt de som mediter implementerar en inkommande marknadsföringsstrategi för ditt företag, små och medelstora företag eller lokala företag. För varje typ av verksamhet, väljusterad och personlig, kan det få dig att tjäna många ZMOT och därigenom rapportera mycket inkomst som annars inte ger dig själv, de kommer att gå direkt till din tävling.

Kan du föreställa dig vem jag har valt?

Författare: Roger Llorens, tog examen i företagsekonomi och ledning från UAB och avslutade sina studier vid Linnéuniversitetet. Specialiserat på onlinemarknadsföring sedan 2008 och arbetar med företags- och kommunikationsstrategi för olika företag och nystartade företag.