Ja, vid den här tiden tror jag inte att någon kommer att fortsätta att hävda att sociala nätverk är en modefluga, de kom och gjorde det för att stanna och mer och mer, de konsoliderar bortom teknik, som den nya ABC för ny kommunikation och nyhet mänsklig 2.0
Vi går igenom en cykel där affärssiffrorna, avkastningen på investeringarna och företagens tillväxt inte är om de inte tidigare kunde mäta, på ett konkret sätt, aspekter som engagemang, kvalitet, förtroende, trovärdighet, etik och konsumenttillfredsställelse.
Marknadsföring till och från blir mer integrerad och fler och fler företag inser att det handlar om att visa världen vem vi är och särskilt att se till att det vi visar är verklighet.
Vi lever i en cykel där vi går mer och mer mot den totala penetrationen av den lokala och globala produktiva strukturen, i sociala plattformar, det vill säga att hålla sig borta från nätverk är helt enkelt den främsta orsaken till förlust av konkurrenskraft.
Efter mer än fem års erfarenhet inom marknadsföring på nätet är detta mina 20 bästa tips för att uppnå framgång i en marknadsföringsstrategi och bildkonstruktion i sociala nätverk:
– Tänk inte på kort sikt– Studera människor som utgör varumärket, är det mer än verkligt att effektivt ord från mun bara byggs om balansen mellan virtuell och verklig existerar.
Skaka hand med din klient och analysera meddelandet som han skickar till dig om honom och hans varumärke.
Studera marknadenVad letar du efter, vad är du intresserad av, vilka är trenderna? Låt oss alltid komma ihåg att vi står inför en grupp kunder (som vi alla är idag) som i vår roll som konsumenter i huvudsak försöker behandla oss väl, är engagerade i oss och ger oss deras tillfredsställelse att ha oss som kunder.
Lyssna på vad marknaden letar efter, bortom varumärket.
– Bort från torget, pris, kampanj och produkt när aspekter som omfattning har nått slutet på sin livslängd och i en tid som den nuvarande där en företagsvideo gjorda inte med många resurser och väl marknadsförda av sociala plattformar med meddelanden optimerade för sökmotorn, har blivit en ny acceptans av termen reklam, har vi inget annat val än att bekräfta att Marknadsföring är vad vi försöker förmedla.– Var unik och annorlunda I alla dina handlingar, låt dig föras av åtagandena, passionerna och känslorna som driver dig att bygga med varje klick, ett effektivt, integrerat och ständigt växande samhälle! – Vackla inteOm du har ett meddelande och resultaten är positiva (positiva, inte snabba), fortsätt, försök inte visa dig själv som något annat än vem du är, eftersom nuvarande konsumenter bara länkar till det äkta.
Upphöja ditt kall av service är detta inte en mindre fråga om vi har i åtanke att kundservice fortsätter att vara det stora handikappet för företag.
Kallet till tjänst börjar när vi intar en attityd av engagemang gentemot vårt samhälle.
Skapa och uppmuntra att skapaOm du vill bli framgångsrik med en marknadsföringsstrategi letar du verkligen efter; Mer synlighet, mer viralitet, fler följare, fler kunder, fler allianser, mer tillväxt? Skapa effektfullt innehåll, överför din kunskap och bjud in dina följare till dialog om de föreslagna ämnena.
Analysera alltid när du tror, utvärdera.
Marknaden är den som talar, du kan känna dig särskilt nöjd med ett innehåll eller en åtgärd och mätvärdena kommer att överraska dig med andra data om variabler som du inte har märkt.
Det handlar om att ge svar, tillgodose behov, sälja andras känslor! – Be, bjud in, uppmuntra vackla inte heller här, det är mycket vanligt att observera hur det fortfarande är komplicerat att bryta trögheten och få sociala åtgärder att utlösas.
Fråga kom alltid ihåg att kunskapsutbyte är det mest direkta sättet till innovation.
Det är nödvändigt att bygga en personlig och företagsimage, det är nödvändigt att ha ett nätverk av medarbetare, allierade, följare, kunder, leverantörer som bidrar med sitt inflytande den energi som krävs för att vårt varumärke ska bli alltmer synligt.
Men framför allt är det som verkligen är nödvändigt att byta chip och acceptera att vi måste göra saker bra och skilja oss från andra om vi vill gå vidare på vägen för tillväxt.
Vi fortsätter i andra delen.