Marknadsföringen är död, och innan du hoppar i nacken, låt det vara tydligt att jag inte sa det först, även om jag är helt överens, men frasen för brons, guld, silver och alla medaljer är inget mer. inte mindre än Kevin Roberts, en man som är VD; med andra ord nummer 1 av Saatchi & Saatchi, en av de största reklambyråerna i världen.
Men herr Roberts behöll inte bara den juvelen, han hade mer och bekräftade att ledning, strategi och att den fina idén också luktar lik, under en presentation av de med hög, men hög ställning, i god mening av begreppet – som också har det – hålls i London
Som ni vet är jag inte van vid att översätta texter, men Kevin Roberts ord verkar mer än intressanta för mig särskilt i denna miljö och miljö, recessiva och depressiva samtidigt
Vi lever inte bara i en VUCA-värld; en flyktig, osäker, komplex och tvetydig värld, vi lever faktiskt i en super VUCA-värld, en levande värld där våra pojkar och tjejer är kopplade till varandra och till varumärken runt om i världen och utan behov av pengar; för oss är detta en värld som har blivit galen
Jag anser mig vara en radikal optimist och jag tror inte på all denna milonga, jag tror inte att vi lever i en värld av lågkonjunktur, det vi har är för många recessiva ledare. För att vinna i dagens tid måste vi alla agera effektivt och snabbt.
Strategin är död, vem vet verkligen vad som kommer att hända i denna super VUCA-värld, ju mer tid och pengar du spenderar på att skapa strategier, desto mer tid ger du din tävling att komma och äta din middag.
Ledningen är död. För att vinna i dag behöver du en kultur och en miljö där kreativitetens oklanderliga kraft råder. För närvarande är idéer en valuta, inte en strategi. Martin Luther King sa att jag har en idé, jag har ingen arbetsplan, eller hur? Du måste se till att både du och ditt varumärke har bra idéer.
Den stora idén är död, det finns inga fler fantastiska idéer. Dagens kreativa ledare borde samla tusentals idéer härifrån och där. Sluta bulta dig själv och leta efter en bra idé, det är bättre att få massor av idéer för att föra dem till människor och låta interaktionen producera något riktigt bra
Marknadsföring är död, marknadsföringens roll har förändrats och det finns inget nytt att lägga till. Om marknadsförare i dagens värld bara lyssnar på vad världen säger där ute, är de redan föråldrade. Hastighet och hastighet, som inte är desamma, är allt idag. Nya marknadsförares roll är att skapa rörelse och inspirera människor att gå med i din sak
Alla intressanta reflektioner. Berättar inte filmen oss som vi ser den? Det är uppenbart att marknadsföring som vi visste att den inte längre existerar, den dog ut som dinosaurierna, som Altavista och som blommorna i Calle de Alcal, men i gengäld har vi framför oss en ny modell, ett nytt system och en ny civilisation . Vad sägs om att vi bygger det vackert, med kreativitet och många känslor?
Här lämnar jag länken publicerad på den brittiska webbplatsen thedrum.co.uk där jag hittade informationen och slutligen lämnar jag dig med en annan fras från Roberts som jag tyckte var jättebra!
Ledare måste bli känslomässiga tänkare, skillnaden mellan rationellt tänkande och emotionellt tänkande är att det rationella leder till slutsatser och många möten, medan det kreativa leder till handling och resultat.
Det är kärnan i ny marknadsföring eller inte?