Linkedin köper Newsle, en lösning som hittar nämnder om människor online

Linkedin köper Newsle, en lösning som hittar nämnder om människor online

För att kunna erbjuda relevant innehåll i våra profiler eller på våra kontakter har Linkedin just meddelat köpet av Newsle.

Det är ett system som kan upptäcka omnämnanden av egennamn över hela Internet, med hjälp av en intelligent algoritm som kan tolka text, inte bara hitta teckenmatchningar.

Målet är att visa på Linkedin omnämnandena till våra kontakter i den internationella pressen, att veta vad de gör för världen, att ha ett professionellt nätverk som inte bara visar vad andra delar och vad andra gör, vad de skriver och presenterar.

Linkedin köper inte bara lösningen, utan köper också talangen, eftersom ingenjörerna och de ansvariga för Newsle kommer att arbeta för att integrera den tekniken i motorn i det sociala nätverket. Just nu fortsätter Newsle att fungera som en fristående produkt, ingenting har rapporterats om deadlines eller nummer relaterade till köpet.

De kommenterar på Linkedin-bloggen att det är ytterligare ett steg att förvandla sin plattform till mer än bara ett socialt nätverk. De har redan tillåtit oss att skriva långa texter, så att vi kan använda Linkedin som en bloggplattform, vi kan nu publicera videor, foton och presentationer, vi kan integrera nätverket med Pulse, vi kan använda dess influencerprogram … det finns olika funktioner som fortsätta att tillföra värde på en plattform varje gång mer flexibel och därmed behålla sin position som ledande inom professionell nätverkskategori.