Låt dina viktiga e-postmeddelanden gå direkt till Slack

e-post

Det finns flera kommunikationskanaler som vi använder dagligen: e-post, whatsapp, Slack, facebook, twitter, google plus … några av dem är mer prioriterade än andra, eftersom vi säkert när ett meddelande kommer från någon i Slack är mer uppmärksamma än när någon kommer in Facebook är i kontakt. Anledningen är uppenbar: vi använder slack för att arbeta, för att kommunicera viktiga frågor, och det är inte vanligt att blanda den kanalen med en WhatsApp, används mer för frågor mellan familj och vänner.

Målet med alert.email är att dra nytta av den prioriterade Slack-kanalen så att viktiga e-postmeddelanden kommer dit direkt, så att de kan sticka ut mer än i inkorgen, där det vanligtvis finns mycket mer information.

För att använda den är det nödvändigt att först informera vårt e-postmeddelande och lägga till botten alert.email i vår slack. När detta är klart skickar vi ett meddelande till vår nya kontakt, som svarar med installationsinstruktionerna.

För att komma åt vårt e-postmeddelande måste du ge tillstånd i vårt konto innan du börjar definiera filtren, eftersom det är så du vet vad du ska skicka eller inte slacka: vi definierar kriterier, liknande det vi gör med gmail filter, till exempel.

Åtkomst till vårt e-postkonto är den mest ömtåliga delen av systemet, eftersom roboten måste ta hand om informationen och vidarebefordra den till Slack, något som kan låta som Zero Privacy. Det hade till exempel varit säkrare att erbjuda ett unikt e-postkonto för varje ny användare och skapa filter som skickar den nya informationen till vart och ett av kontona, så det skulle inte behövas ge åtkomst till någon applikation …

Idén är ändå extremt intressant, det finns ingen tvekan om.