mario bros 404 page

Hur man hanterar 404-fel med Google Analytics

mario bros 404 sida

Mätning, mätning och mätning på webbplatser kan vara något komplicerat, tråkigt och till och med alltför inofficiellt, men med verktyg som Google Analytics som förenklar uppgifter och ger ett enkelt sätt att förstå de flesta rapporter är det värt att spendera några minuter på att dra nytta av även obetydliga saker som 404-fel som vet hur man hanterar dem kan generera bättre resultat som ett resultat av att optimera användarupplevelsen. Som ett exempel, denna lysande artikel på Analytics-bloggen som vi har översatt och anpassat för att göra den ännu mer förståelig.

Vad är ett 404-fel

Som vi redan nämnde är en webbplats inget annat än en mapp med filer (webbsidor) lagrade på en server (PC med en speciell optimering för att möjliggöra en hög trafik av förfrågningar) och som användare ansluter till och visar från alla delar av världen från din webbläsare. Om någon av dessa filer inte finns, kanske för att den har raderats och användaren försöker ansluta för att visa den, kommer ett 404-fel att genereras, för trots att det finns en anslutning till servern finns ingen sådan fil hittad, eller Vad är det? samma, sidan hittas inte.

Generellt visas 404-fel när du ändrar webbadressen till en sida, dess plats. Till exempel, om tidigare kontaktinformationen för en viss företagswebbplats hittades på business.com/help/kontakta oss och är nu helt enkelt från business.com/contact, Användare som får åtkomst till den första webbadressen, den föråldrade, kraschar med 404-felet eftersom sidan inte längre finns, eller åtminstone inte där. Visst, det kan hända på ett litet antal sidor, men jag har valt exakt det exemplet (fel i kontaktsektionen, viktigt för ett företag) för att visa att det bara kan vara en sida och graden av påverkan kommer att bli betydande.

Hur man får ut mer av en 404-felsida

Den goda nyheten är att detta 404-fel kan ersättas med en anpassad sida som ger användaren några instruktioner för att hitta vad de letar efter förutom att informera dem varför detta fel inträffar. Det finns sex artiklar som rekommenderas på Google Analytics-bloggen -som i sin tur hänvisar till en digital guide som heter Defensive Design for the Web– som bör innehålla en effektiv och anpassad 404-felsida: företagsnamn och logotyp, förklaring av 404-felet som visas, en lista med fel som kan vara orsaken, en länk till huvudsidan eller andra relevanta sidor, en sökruta på webbplatsen och slutligen ett e-postmeddelande till Kontakta administratören, be om hjälp och / eller rapportera problem.

De nämner inte det där men det rekommenderas också att ha flera sociala medieknappar för att underlätta kontakt och ha hjälpinformation, även från andra användare som kan ha svaret. Slutligen kan du använda en genial, kreativ och iögonfallande design för att packa upp allt, till exempel de 60 samlade i Hongkiat inklusive den från Super Mario Bros ovan.

Så här spårar du 404-fel med Google Analytics

Om du också använder Google Analytics för att spåra din webbplats bör du veta att flera av dess verktyg kan användas för att vara medvetna om dessa fel och vidta åtgärder i tid:

1. Hur man skapar en e-postvarningDu kan ställa in en varning så att ett e-postmeddelande skickas till dig när antalet 404-fel som användarna ser överstiger en procentandel eller förutbestämda värden. I detta fall har 15% av det totala antalet visade sidor jämfört med föregående dag tagits som en gräns, och ordet 404 har upprättats som ett filter för fel med sidtiteln.

För att komma till det här utrymmet för att skapa nya varningar kan du följa guiden som finns i Google Analytics hjälpcenter, även om det är lättare att klicka på Administratör i den orange huvudfältet och i den tredje kolumnen, den som säger VISA PROFIL), det finns en knapp som säger Anpassade varningar vilket leder till en panel för att skapa och hantera dem.

2. Hur man följer dem genom a målDu kan registrera dem mer detaljerat genom att konfigurera en ny mål anpassad typ Destination och det matchar vanligt uttryck för att användas som en identifierare i URL: en – viktigt! krävs en identifierare – i detta fall, / 404.

3. Hur man följer dem regelbundet genom en widget i huvudpanelenI avsnittet av Paneler från vänster sida – på engelska är panelerna kända som Instrumentpaneler– du kan välja en panel eller skapa en ny och lägga till en widget att på ett bekvämare sätt följa de sammanlagda målen, i detta fall, 404 fel från föregående fångst.

Hur man analyserar och optimerar 404 felsidor

Som alltid är statistiken och de tusentals index som Google Analytics registrerar endast siffror om de inte kan sättas i sammanhang, förverkligar dem. De sista tipsen på Google Analytics-bloggen för att analysera resultaten och undvika att 404-fel uppträder är:

1. Granska NavigationsöversiktNavigationsöversikt eller Navigationsöversikt som är i Innehåll (sidofält) >> Webbplatsinnehåll >> Alla sidor, särskilt på fliken med samma namn som mellan fliken Utforskaren och Sidanalys I den övre delen av linjediagrammet -speciellt tack vare den här guiden eftersom jag knappast hittar det avsnittet, kan en kort analys av in- och utgångssidorna lätt ses i en tabell vars dynamiska innehåll kan filtreras för att känna till de som har brutit länkar i deras innehåll, det vill säga som leder till sidor som inte finns, till 404-fel. Subtrahera för att korrigera dem, göra omdirigeringar eller ta bort sidan helt.

2. Granska webbadresserna till 404-felsidornaI WordPress, Drupal och andra populära CMS, låt oss säga när du öppnar en sida som inte finns business.com/contacttoasdf, troligen en automatisk omdirigering till innehållet och utseendet på business.com/404 men den ursprungliga webbadressen (den som medföljer contacttoasdf), så det kan vara användbart att följa och granska alla mätvärden för den här typen av webbadress för att också göra relevanta korrigeringar och omdirigeringar.

På handgjorda webbplatser (utan CMS) kan det hända att samma sak inte händer, men åtminstone 404-delen registreras i URL: n eller sidtiteln. Hur som helst, i alla fall kommer det att vara nödvändigt att filtrera ordet 404 i tabellen som visas när du går till Innehåll (sidofält) >> Webbplatsinnehåll >> Alla sidor >> Primär dimension: Sidans titel; subtrahera klicka på en viss rad för att se en mer detaljerad post och fatta beslut.

3. Analysera de sökningar som gjorts från felsidan 404För detta måste du aktivera Spåra webbplats sökningar (Instruktionerna finns i den här länken i Google Analytics hjälpcenter), en funktion av analys av sökning på webbplatsen som kommer att användas för att analysera frågorna från sökrutan som rekommenderas att även inkludera på felsidan 404. Mätvärden kommer att utvärdera nya och användbara variabler som procentandelen utgångar från webbplatsen, andelen undersökningar, sökdjupet och några ytterligare variabler för tid och beteende.

För mer information om Google Analytics kan du alltid kontrollera dess kompletta hjälpcenter som också finns på spanska.