Hur kan blockering av Huawei gynna oss

Huawei

Under ett par dagar har bara samma sak diskuterats, USA: s blockad av Huawei och de åtgärder som vidtagits av stora företag som Google, Intel eller Qualcomm för att svara på blockaden. Det är sant att Huawei kommer att ta slut på Google-appar på sina Android-telefoner, att vi inte har appbutiken eller Gmail eller krom eller något av dess förinstallerade underverk, men det är också sant att detta inte hindrar Android-plattformen med öppen kod och leta efter andra lösningar så att det inte bara påverkar användaren, så att de känner nytta. Med ett rent Android-operativsystem hindrar ingenting dig att installera applikationerna från din apk-fil, och för att underlätta ditt arbete kan du skapa en parallell appbutik som länkar till dessa filer eller som underlättar installationen utan att gå igenom den officiella Google-butiken (bara för att förbättra deras appGallery-butik, vilket är ganska begränsat idag). Det är sant att det finns flera punkter relaterade till säkerheten för det vi installerar, men inget som Huawei, eller något annat stort företag, kan lösa, investerar i denna fråga, skapar ett säkerhets- och valideringssystem som förhindrar den mörka sidan från att erbjuda filer. skadlig apk. Huawei kommenterade för några timmar sedan: Vi behöver inte 3 månaders tid, USA underskattar oss, vi var redan förberedda. Ja, Huawei hade en plan BVi vet inte vad det är, men det hade det, och du måste ta hänsyn till några punkter innan du lägger händerna på huvudet när vi hör något som Google blockerar Huawei. Världen av mobilappar domineras av Apple och Google. Antingen går vi till iTunes eller så går vi till Google Store, det finns inga fler alternativ. Utvecklare vet detta och tänker alltid på dessa två versioner när de utvecklar ett projekt. Först verkar det inte som att denna verklighet kommer att förändras mycket de närmaste åren, men det är bra att det förändras, det är bra att det finns fler alternativ, mer varierande, för fler plattformar, men utformade så att utvecklingen av en version för en ny inkluderar inte tusentals timmar extra programmering. Om ett nytt mobilt operativsystem skapas, ett till eller från Huawei, och utvecklingstiden för att skapa en appversion på plattformen är relativt liten, kommer vi att ha en nyhet på marknaden som kommer att värma upp motorerna, som erbjuder fler alternativ och säkert sänker många priser genom att öka konkurrensen inom sektorn. Det är nyckelpunkten: programmeringen av apparna. Vi måste skapa en teknik som kan replikera en app designad för iOS till Android-plattformen (eller vice versa) eller till andra plattformar, snabbt. Vi kan inte tillåta att ett företag monopoliserar plattformen och programmeringen, standarder måste definieras och dessa standarder måste vara globala och obligatoriska. Det är sant att du kan välja C ++, men varje plattform har sina hemligheter. Vad händer om Kotlin för Android, vad händer om Swift för iOS, vad händer om Cocoa Touch … men när ett företag bestämmer sig för att skapa en app för olika plattformar, vet man redan hur man gör det för att undvika omprogrammering av många delar. Det problemet uppstår lite eftersom det bara finns två plattformar, bara Android och iOS. Om vi ​​hade fler plattformar skulle människor bry sig mer om problemet och bättre lösningar skulle komma ut. Så, låt oss föreställa oss att Huawei, efter några år med sin Android-open source, beslutar att skapa och starta sitt operativsystem och delar det med Xiaomi och med resten av kinesiska varumärken (som kan hjälpa till med utveckling) och erbjuder en plattform för programmerare har versionen enkelt från Android och iOS. Kommer konsumenter att anta det? Ja, det kommer de, för de vill ha dessa telefoner, eftersom de erbjuder kvalitetsprisförhållanden som andra inte gör, och som kommer att ge upphov till ett tredje alternativ, eller en fjärde eller en femtedel … Å andra sidan börjar många tro att det finns en risk för spionage, att det kan vara sant att kinesiska märken väntar på oss med mobiler och drönare, men det är också sant att det finns ett enkelt sätt att kontrollera det: övervaka den utgående trafiken för varje enhet och erbjuda den intuitivt för att konsumenten, med program som genomförs i varje land anpassade till dess integritetspolicy. Vi öppnar mobilen och den säger oss i slutet av dagen: denna information har skickats till Google, den är till Kina, den är till Nigeria … och voila, vi har tvivlen löst. Marknaden är faktiskt enkel att förstå: den erbjuder något bra, till ett bra pris, och konsumenterna kommer att anpassa sig, precis så.