contador de visitas Skip to content

Hur du förbättrar din Linkedin-profil med en professionell portfölj

portafolio profesional linkedin

Vad är professionella Linkedin-portföljer och hur man använder dem

Under de senaste månaderna lanserade Linkedin funktioner för att berika användarprofiler med alla typer av multimediainnehåll (bilder, video, ljud, dokument, presentationer etc.), ladda det från datorn eller helt enkelt ange webbadressen till materialet som finns i någon av hundra externa tjänster kompatibla med Linkedin. Tanken är att, förutom att vara en webbplats för att skapa professionella nätverk och få kontaktinformation och CV för specifika användare, kan du direkt och visuellt få tillgång till varandras professionella portfölj utan att lämna Linkedin.

Tja, dessa funktioner för att publicera den professionella portföljen är tillgängliga för alla. För att dra nytta av dem, gå bara till profilen på Linkedin, klicka på knappen Redigera bredvid profilbilden och gå sedan längst ner i sektionerna Abstrakt, Erfarenhet och Utbildning. I var och en av dem visas en ruta för att ladda upp respektive material, igen, lokalt eller från en URL till andra tjänster. Och det är det, efter att ha laddat materialet som också kan användas för att berika redan publicerade data (med hjälp av knappen som indikeras av den röda pilen) kan den till och med ses interaktivt och elegant genom att bara klicka på den.

Naturligtvis, även om det i huvudsak är något enkelt, att veta hur man använder ökningen i räckvidd (engagemang), besök och kontaktförfrågningar till profilen är mer än garanterat. I ämnet har de i SocialMediaExaminer skrivit en komplett artikel med 6 grundläggande tips för att optimera portföljer på Linkedin som vi översätter och sammanfattar här för att komplettera den senaste infografiken med 17 tips för att optimera Linkedin-profilen som vi också delar. Här är de:

1. Visa dig själv på video för att göra dig känd

En kort videobeskrivning av ditt arbete, tjänster, prestationer, mål och andra höjdpunkter i ditt yrkesliv kan generera mer intresse för allmänheten i kombination med den mänskliga sidan som bara videon kan visa. Det kan vara mer effektivt att dra nytta av detta lysande medium inom områden där kommunikationsförmåga är nyckeln, men dess effektivitet inom andra områden kan testas genom att följa några tips inspelning och den alltid användbara uppmaningen till handling (klicka för att titta på video).

2. Bädda in presentationer för SlideShare, Prezi och / eller Scribd

Använd dina mest färgstarka och slående bildspel för att visa frukten av tidigare arbete, din portfölj av tjänster eller relevant branschdata. Om du har dem på SlideShare, Prezi eller Scribd mycket bättre eftersom, förutom att ha ett externt lagrings- och visningsutrymme, kommer Linkedin att underlätta deras interaktivitet inom profilen tack vare dess kompatibilitet.

3. Markera visuellt dina prestationer och utmärkelser

Om du har vunnit utmärkelser och andra stora prestationer (till exempel a bästsäljare eller att vara i ranking hög nivå), tveka inte att markera dem i din profil, mycket bättre om de åtföljs av en URL och / eller ett slående märke som ger dem mer kredit (händelselogotypen, ett foto, en skärmdump etc.).

4. Berika din profil med foton och andra bilder

Det handlar inte om att publicera foton med dussintals filter till Instagram, utan bara berika portföljen med slående foton som tilltalar känslorna hos dem som kan se dem. Det är ingen idé för fotografer och designannonser, men andra kan också dra nytta av det även med innehåll från andra författare (som naturligtvis lyfter fram rätt författare) som uppmuntrar till diskussion, även gynnad i Linkedins kommentarsystem.

5. Använd foton och skärmdumpar för att visa dig själv i strid

Dela igen bilder och skärmdumpar av de senaste händelserna där du har kunnat delta som utställare, presentatör och till och med arrangör. Du kan också publicera din grupp och din fysiska arbetsplats under öppettider eller fler skärmdumpar av ditt digitala arbete.

6. Dela länken till rika artiklar i den visuella delen

Slutligen försök att publicera länken till dina artiklar på webbplatser eller andra skrifter som inte är dina egna men vars innehåll är ganska slående och användbart för kollegor och kontakter med vanliga arbetsområden. Linkedin känner igen länkarna och tar automatiskt huvudbilden av artikeln utöver titeln och beskrivningen. Om du inte gillar bilden som visas, gå bara igenom den långa processen: ladda upp en bild, ge den en titel och lägg upp motsvarande URL i beskrivningen.

Andra detaljer att tänka på för din portfölj på Linkedin

Det är värt att komma ihåg att varje fil som laddas upp från datorn bara kan ta upp till 100 MB, en irrelevant detalj om du lämnar uppgiften till YouTube, Pinterest, SlideShare, Twitpic, Ow.ly, Dailymotion, SoundCloud, Prezi, Issuu, Kickstarter och resten av de hundra kompatibla tjänsterna. På samma sätt kan alla skapade objekt ordnas om, redigeras och raderas när som helst. Slutligen finns det inget behov av att rekommendera handlingssamtal som uppmuntrar att klicka på varje ny ruta som läggs till.