Hur 5G kommer att påverka marknadsföringsvärlden

marknadsföring

5G är precis runt hörnet, och som jag kommenterade i denna linkedin-video eller i den här artikeln nyligen påverkar den främst tre pelare: hög datahastighet, låg informationslatens och fler anslutna enheter per kvadratmeter.

Om vi ​​tänker på dessa punkter och om vi anser att vi pratar om tre oberoende pelare (vi kan ha en 5G-anslutning som prioriterar datahastighet framför till exempel latens eller vice versa) kommer marknadsföring att påverkas allvarligt, främst i värld av video:

– Den åtgärder i realtid kommer att bli vanligare, eftersom de kommer att vinna i kvalitet och realism. Vi kan göra kampanjer i realtid var som helst, utan att oroa oss för anslutningshastigheten och garantera kvaliteten på den genererade videon.

– Vi kan genomföra videokampanjer med hjälp av Virtual Reality-potential från avlägsna platser, eftersom latensen är nästan noll. Fler produkter med fokus på världen av virtuell verklighet kommer att presenteras för konsumenten för att prova upplevelser innan de köper dem. Detta kommer att revolutionera till exempel resebyråernas värld.

– Vi kan visa mer information på mindre utrymmeEftersom videon kan sändas med högre kvalitet och det är möjligt att göra olika zoomer för att fokusera på flera olika produkter i ett enda skott. Det är lätt att föreställa sig ett högupplöst videoklipp från toppen av en byggnad som visar att olika människor äter specifika potatischips i olika stadsdelar utan att det behövs många specialeffekter.

Generellt kan vi säga att kreativiteten kommer att öka, eftersom den produkt som genereras av rastlösa sinnen kan bli verklighet utan så många tekniska begränsningar. Fernando Corredor (marknadsföring och företagsfrågor på Nokia Spanien) berättade redan för oss på MWC att stora förändringar närmar sig i många sektorer, främst om vi kommer ihåg flexibiliteten när vi väljer specifika tekniska egenskaper för varje användare.