Frånvaron av annonser när man tittar på innehåll från betalda plattformar har varit en av de största fördelarna i prenumerationsläget och video på begäran.
Det är därför dess närvaro under överföringen av en film eller serie kan utgöra en olägenhet för de användare som inte är vana vid det.
Det är vanligt att när det betalas för en videotjänst det inte innehåller reklam, även om det inte nödvändigtvis betyder att det är en standard som alla leverantörer uppfyller.
När det gäller HBO Max har det meddelats att detta företag avser att lägga till annonser under överföringen av en del av dess innehåll och därmed gå med i andra plattformar som har valt detta initiativ som Hulu och Peacock.
I den meningen förklarade HBO genom en undersökning att denna åtgärd överväger att infoga 2 till 4 minuters annonser för varje timmes visat innehåll.
HBO specificerar emellertid att annonserna inte kommer att visas på HBO-originalprogram eller senare filmer, utan på HBO Max-serier och klassiska filmer.
Kanske undrar du som användare vad som skulle vara den fördel som denna åtgärd skulle representera för dig. Enligt undersökningen har du möjlighet att betala en lägre skattesats för att njuta av tjänsten, om du ser vissa annonser. Detta kan vara attraktivt för vissa användare, med tanke på att sändningstiden som dessa annonser tar inte är lång.
Å andra sidan har Reed Hastings, VD för Netflix, visat en ståndpunkt att avvisa tanken på att införliva annonser i dess innehåll och uttrycka att inte en regel utan ett beslut, förblir därmed fast i sin önskan att fortsätta växa med den annonsfria betalningsmodellen som Netflix har bibehållit fram till nu.