Google vill skugga Amazon i e-handelssegmentet

Google-logotyp-

Amazon är idag den viktigaste elektroniska handelsplattformen på Internet, men detta hindrar inte andra företag från att försöka överskugga det. Idag har vi känt igenom Informationen, att Google har planer på att stärka sin position inom e-handelssegmentet. I detta avseende kommer Google inte bara att göra en rad ändringar i Google Express utan planerar också att dra nytta av populariteten hos sin videoplattform, YouTube, för att öka inköpen. För det första lägger Google till nya säljare på sin Google Express e-handelsplattform, som kommer att döpas till Google Shopping. Det händer så att Google redan har Google Shopping som en produktsöktjänst, inklusive produkter som säljs på Google Express.

Google låtsas vara den nya Amazonas

Enligt ovannämnda publikation testar Google nya Google Shopping och erbjuder en personlig hemsida, som gör det möjligt för användare att söka efter produkter inom en serie kategorier. Den nya hemsidan för denna tjänst kommer också att ha annonser Produktprisfall som en lista över de mest populära produkterna Som med plattformar som Amazon kommer den nya Google Shopping också att erbjuda en lista över nyligen besökta produkter. Den nya tjänsten kommer också att vara kompatibel med Google Assistant, så att inköp kan göras med röstkommandon. Dessutom testar Google också en ny funktion på YouTube som gör det möjligt att erbjuda produktpriser och rekommendationer i videor som användarna återger i den.