Google Search Console, nu med synlighetsrapporter från Google Discover

GoogleDiscover

Google Discover är en funktion som erbjuder ett urval av nyheter av intresse för användaren, och som är integrerade i Google Search, både i Googles mobilapplikation och från Google.com-mobilwebbplatsen, samt från skärmen till början av Pxel telefoner.

Det började sin resa år 2017 så att användare kan hålla sig uppdaterade om de ämnen som intresserar dem utan att behöva tillgripa sökningar, för närvarande har mer än 800 miljoner aktiva användare varje månad, enligt Googles rapporter i en ny publikation som tillkännager lanseringen. i den nya Google Discover-rapporten för Search Console.

För att ta reda på webbplatsens synlighet i Google Discover

Google har nu velat ge information till de ansvariga för webbplatser om synlighetsnivån de får i Google Discover-funktionen.

Med detta vill Google svara på frågor som:

  • Hur ofta visas min webbplats i användarnas Discover?
  • Hur stor är min trafik?
  • Vilka delar av innehållet fungerar bra i Discover?
  • Hur fungerar mitt innehåll annorlunda i Discover jämfört med traditionella sökresultat?

Av denna anledning kommer Search Console nu att ha den nya Google Discover-rapporten, som gör det möjligt för webbplatsansvariga att bättre förstå prestanda på sina webbplatser, och vara tillgängliga för webbplatser som har betydande synlighet, enligt Google, och tillhandahålla data fram till mars 2019.

Det handlar inte bara om att känna till vilken trafiksynlighet de får, utan också att låta webbplatschefer, där så är lämpligt, hitta sätt att förbättra sina strategier för att försöka få mer trafik genom en sådan funktion.