Googles antitrustärende har äntligen avslutats vid Europeiska kommissionen: företaget har åtagit sig att visa resultat från upp till tre konkurrerande företag när ett sökresultat med en länk till sina egna tjänster returneras. Kommissionen har för sin del specificerat att denna nya praxis kommer att gälla alla befintliga Google-verktyg och även alla framtida tjänster som skapats av Google.
Målet med detta sammanfattas av en mening av Joaqun Almunia, vice ordförande för Europeiska kommissionen, som vi läser på TNW: utan att Google tar bort möjligheten att förbättra sina egna tjänster, erbjuder det nya förslaget användarna ett verkligt val mellan tjänster vars information presenteras på ett jämförbart sätt.
Kom ihåg att ärendet inleddes 2010 på grund av den kritik som fick Google, och påpekade främst att företaget alltid visade länkar till sina egna tjänster – till exempel Google Shopping när det gäller att söka efter online-köp.
Som ett resultat har Google gått med på att marknadsföra konkurrerande tjänster och har dessutom sagt att de är villiga att ge andra företag möjlighet att visa sitt innehåll på Googles sökprodukter eller inte. Åtagandet kommer att gälla de närmaste fem åren och kommer också att förbjuda exklusivitetsavtalet mellan Google och andra företag att bara visa reklam på sin sökmotor så att de kan annonsera på andra tjänster och konkurrerande sökmotorer.