Google Analytics

Google kombinerar mätvärdena i Search Console och Google Analytics i en rapport

Google Analytics

En intressant och praktisk uppdatering tillkännagavs av Google-teamet för Google Analytics, eftersom mätvärdena i Search Console kommer att integreras.

Med andra ord är det möjligt att se mätvärdena Google Search Console och Google Analytics i samma rapport med en enkel initial konfiguration. Detta gör att vi kan ha en fullständig översikt över vår webbplats prestanda och analysera besökarnas beteende för att utvärdera vår strategi.

Och för att denna integration ska vara meningsfull och hjälpa oss att analysera varje data i sitt sammanhang kommer rapporten att presenteras på detta sätt:

Om du tittar på det i ett exempel ser du:

Vi kan enkelt relatera alla punkter för att upptäcka var vi misslyckas med att tillämpa en omedelbar lösning. Vi kan till exempel se att en viss målsida lockar många besök från Google, men det genererar inte interaktion eller försäljning. Då kan vi till exempel utvärdera att förbättra copywriter för att förbättra vår målsida.

Google-bloggen beskriver en serie nya alternativ som vi kan hitta i dessa rapporter, som hjälper oss att utvärdera olika varianter. För närvarande kommer vi inte att kunna testa denna integration eftersom den kommer att distribueras under de kommande veckorna, men vi kan granska informationen som beskrivs i Googles hjälpcenter.