contador de visitas Skip to content

Google kan använda vår bild för att sälja produkter till våra vänner

Delade påståenden

Ny kontrovers i sikte angående användarnas integritet. Nyheten kommer från The New York Times, som informerar om de förändringar av servicevillkoren som Google kommer att göra med start den 11 november, där du kan använda våra namn och profilbilder som vi har konfigurerat i våra Google+ profiler för att stödja några av dina annonser, som tillhör produkter eller tjänster som vi interagerar med, som en garanti för ansiktet till våra vänner.

Tanken är att användarna kan ge annonser mer trovärdighet genom att se några av våra kontakter i dem. På detta sätt förstår Google att vi godkänner en produkt eller tjänst om vi skapar en kommentar, ett +1 eller helt enkelt följer upp det för att använda vårt namn och avatar i dess motsvarande annons. Barn under 18 år utesluts automatiskt från detta system, och om resten av användarna inte vill delta har vi också möjlighet att inaktivera det genom att gå till den här länken, under vår session som startas i Google, där vi kommer att inaktivera rutan som indikerar Baserat på min aktivitet kan Google visa mitt namn och profilfoto i delade rekommendationer som visas i annonser.

Facebook använder ett liknande system där det använder personlig information för sina sponsrade berättelser, men utan möjlighet att fly till sitt system. Hur som helst, om vi gillar ett visst album och några av våra vänner letar efter album att köpa, kan du se annonsen för albumet som vi gillar tillsammans med vårt namn och vår profil för att försöka övertyga dig. Frågan om integritet är en känslig fråga där det inte är känt vad den röda linjen är att företag inte ska passera, och mindre om det, som i det här fallet, är en förändring som inte har publicerats tillräckligt.