Google ändrar sin annonseringspolicy för abort

aborto en google

Google, internetsökningsjätten, uppgav nyligen att all reklam avseende aborttjänster i USA, Storbritannien och Irland som erbjuds av företag och organisationer måste förhandsgodkännas av det. Detta efter publiceringen av en ny artikel mot Google om en vilseledande annons om abort publicerad av The Guardian. I det avslöjades att företaget hade gjort en donation på 150 tusen dollar för gratis annonser som tillhör Obria-gruppen, något som inte skulle ha varit ett problem om det inte hade erbjudits av nämnda grupp och trots det uppfattades det sagt inkomst baserat på detta felaktiga antagande. Mot bakgrund av detta angav företrädarna för företaget att de skulle upprätta särskilda krav för denna typ av annonsörer och krävde certifiering som stöder tillhandahållandet av nämnda tjänst, en nödvändig åtgärd för att undvika att göra denna typ av fel igen. Av denna anledning, med början i juni, kommer alla annonser som antyder abort att innehålla information för att specificera om annonsören tillhandahåller tjänsten eller inte. Alla de annonsörer som är intresserade av att få certifieringen kommer att kunna ansöka från och med nu. Denna åtgärd från Google gör det möjligt för användare att få större tydlighet när de fattar beslut om vilken abortannonsör som ska välja baserat på denna certifiering, vilket Google automatiskt kommer att generera genom att ge annonserna etiketten Ger aborter eller tillhandahåller inte aborter. Dessa etiketter visas i alla sökannonsformat så att användarna enkelt kan skilja vilka abortrelaterade annonser som är relevanta. En egenhet med abortannonser är att Google förhindrar att de visas i mer än 70 länder. Det är roligt, men de flesta kvinnor tenderar att vända sig till Google som en källa för att hitta den information de behöver om detta ämne, som under 2017 producerade 200 000 sökningar om självinducerad abort på en månad.